Addisco Onderwijs - Griekse en Latijnse Taal en Cultuur SitemapForum Klassieke TalenOver Addisco OnderwijsInloggenInschrijven  
   
   
   

U bent hier: Home » Blog » Grieks en Latijn in het nieuws

   
  Classiculus Weblog

Grieks en Latijn in het nieuws

   
   

De vakken Grieks en Latijn duiken regelmatig op in het nieuws. Hieronder volgen links naar de meest actuele berichten.

   
         
   

De laatste nieuwsberichten:

   
   
  • 'Latijn van Baudet rammelde en was vooral lachwekkend' - RTL
    Kamerlid Thierry Baudet speechte gisteren in het Latijn, maar het rammelde volgens Paul Groos - leraar Latijn - flink. Hij heeft de speech van Baudet uitvoerig ontleed met zijn leerlingen. Conclusie: "Het was vooral lachwekkend. Beginnerslatijn." 

    29 maart 2017
  • Levend - Column Anneke de Vries op Westerkwartier
    "Maar er zijn meer manieren om een dode taal tot leven te wekken. Onlangs was op de Lindenborg te gast in het kader van het Certamen Septentrionale – de vertaalwedstrijd Grieks en Latijn voor gymnasiasten uit de bovenbouw – Casper Porton van Addisco, die sprankelend en spetterend sprak en speelde met de leerlingen in uitsluitend Latijn. Hij is intussen landelijk bekend als voorstander van gebruik van Latijn en Grieks in de lessen van die talen, schreef een methode waar geen woord Nederlands in staat en heeft intussen vele volgers die daadwerkelijk in het Latijn en in het Grieks communiceren met hun leerlingen."

    1 maart 2017
  • Ceramen Septentrionale 2017 - RSG de Borgen
    Ook tijdens de 6de editie van deze noordelijke vertaalwedstrijd Grieks en Latijn was er na de lunch tijd voor Actief Latijn: "Om de weg naar beneden van het eten te veraangenamen, volgde na de lunch een vertelling in het Latijn met een gezamenlijk gezongen lied, een activerend programma dat verzorgd werd door Casper Porton van Addisco en dat in zeer goede aarde viel."

    27 februari 2017
  • Prijs voor docente Klassieke Talen Suzanne Remmelink - Celeanum
    Het is een soort nationale 'Nobelprijs' op het gebied van de klassieke talen en oudheid. En dus is Casper Porton uit Hilversum toch wel heel erg trots op de OIKOS Award 2016 die hij vrijdag kreeg overhandigd.

    16 november 2016
  • Het onderwijs mag niet van deze tijd zijn: pleidooi voor krijtjes en Latijn - TPO
    "Juist in een wereld die heel snel verandert, is het belangrijk een vast oriënteringspunt te hebben, een baken waarop je kunt vertrouwen. Het onderwijs moet daarom niet achter elke mode aanrennen of elke technologie willen incorporeren. Het onderwijs moet zich veeleer concentreren op de kennis en de vaardigheden die van alle tijden zijn. [...] Ook Latijn is niet van deze tijd omdat het van alle tijden is."

    7 november 2016 - Sjoerd van Hoorn
  • Jonge Hilversummer wint prestigieuze OIKOS Award - Gooi en Eembode
    Het is een soort nationale 'Nobelprijs' op het gebied van de klassieke talen en oudheid. En dus is Casper Porton uit Hilversum toch wel heel erg trots op de OIKOS Award 2016 die hij vrijdag kreeg overhandigd.

    25 mei 2016
  • OIKOS Publieksprijs uitgereikt aan Casper Porton - OIKOS
    De kernactiviteit van Casper Porton is ondergebracht in Addisco Onderwijs - Grieks & Latijn. Centrale visie daarbij is dat het actief leren gebruiken van Latijn en Grieks een uiterst nuttig en natuurlijk middel is om die talen beter te leren. Anders dan soms gedacht wordt maakt Casper geen propaganda voor Latijn als 'levende taal' ter vervanging van bijvoorbeeld het Engels. Addisco zet het actief gebruik van Latijn juist in als middel om de vele teksten in het Latijn beter en sneller te kunnen lezen.

    Casper slaat welbewust de brug tussen onderzoek en onderwijs. Inzichten vanuit de leerpsychologie vertaalt hij door naar de praktijk van het lesgeven in actief gebruik van oude talen. Omgekeerd komen zijn leerlingen en cursisten zo als vanzelf ook in aanraking met de wetenschap. Tot zijn doelgroepen behoren zowel scholieren en ex-scholieren, als studenten en docenten. Tegelijk liggen er, vanuit zijn centrale visie op actief Latijn als middel voor beter leren lezen, duidelijke lijnen naar professioneel taalkundig en letterkundig onderzoek aan de universiteiten. De jury hoopt dat al deze banden, mede door de Oikos-publieksprijs, verder zullen worden aangehaald. Er liggen nog duidelijke mogelijkheden tot samenwerking en innovatie, ook over de aloude schotten en muren heen die de oudheidkundigen soms lijken te verdelen.

    Zie voor meer informatie:
    - de Addisco Nieuwsbrief
    van juni 2016;
    - de website van OIKOS met daarop het volledige juryrapport;
    - het filmpje van de emotionele uitreiking (nota bene: vergeet de ondertiteling niet aan te zetten ter compensatie van de geluidskwaliteit en voor het Latijnse deel);

    20 mei 2016
  • De negen levens van het Latijn - De Morgen
    Latijn een dode taal? Dan toch zeker niet mors. In zijn nieuwe boek stelt de Nederlandse classicus Jan Bloemendal dat het Latijn Europa heeft gevormd en nu zelfs aan een heuse revival bezig is.

    Uit de inleiding:
    "De laatste jaren lijkt het Latijn - ook het actief beoefende -een revival mee te maken. Het Paideia Institute en de Accademia Vivarium Novum in Rome trainen in het spreken van Latijn, en ook in Nederland zijn er initiatieven. Zo zijn er steeds meer middelbare scholen waar in de lessen van de eerste leerjaren Latijn wordt gesproken, iets waar de vereniging Athenaum Illustre en het onderwijscentrum Addisco zich sterk voor maken. De 'ouderwetse' gymnasia bloeien.

    Een aantal prominente Belgen (Kristien Bonneure, Bavo Claes, Bart De Wever, Wim Helsen, Tom Lanoye, Yves Petry & Vincent Van Dessel) vertelt over wat het Latijn voor hen heeft betekend.

De Morgen 19-05-2016

18 mei 2016 - De Morgen

  • Nerds, Rivella en Latijn - Van de Groep & Olsthoorn
    [...] Gelukkig heb ik nu een docent gevonden in Hilversum die zo’n 10 jaar geleden het initiatief heeft genomen om Latijn weer als gewone taal te onderwijzen. En gelukkig, deze “Rivella-docent” heeft door jarenlange inzet zichzelf Latijn als spreektaal geleerd. Nu heeft hij eindelijk een aantal scholen zover gekregen om – stapje voor stapje – de onderwijsmethode te veranderen. Hierdoor wordt Latijn leuker, sneller te leren en daardoor interessanter. [...]
    19 mei 2016
    - Bauke Wolters
  • Groningse scholier spreekt Latijn - VCN Nieuwsbrief
    De 18-jarige Jelmar de Vries zit in klas 6 van het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen. Hij is een van de weinige middelbare scholieren in Nederland die het Latijn ook actief beheersen. De redactie van het VCN-bulletin kwam hem op het spoor omdat Jelmar afgelopen zomer bij de zomerschool van Casper Porton aanwezig was en de daar aanwezige classici verbaasde met zijn spreekvaardigheid in het Latijn.
    13 mei 2016
  • De talen van het oude Rome en Athene - TVCN
    Acta est fabula! Het spel is afgelopen, schijnt de Romeinse keizer Augustus in het jaar 14 na Christus op zijn sterfbed gezegd te hebben en dat zou zo maar kunnen voor Grieks en Latijn. Elk jaar duiken er wel geruchten op om deze talen af te schaffen op scholen. Maar is dit wel verstandig?
    12 mei 2016
  • Classics between prosperity and crisis - Bas van Bommel
    Engelstalig artikel door dr. Bas van Bommel van de Universiteit Utrecht over het Grieks- en Latijnonderwijs in de 21ste eeuw in Nederland en de 'living Latin'-movement.
    3 mei 2016; 22:48 uur
  • Gymnasiumdag Baarnsch Lyceum - Lyceumnieuws
    Verslag van de zeer geslaagde gymnasiumdag op het Baarnsch Lyceum waarop verschillende activiteiten voor de leerlingen werden georganiseerd, waaronder een workshop Actief Latijn.
    Lyceumnieuws - jaargang 11, nr. 7 donderdag 3 maart 2016
  • Facultaire Docent van het Jaar-verkiezing - Rijksuniversiteit Groningen
    Remco Regtuit (1962) is universitair docent Grieks en Latijn bij de RUG. Tevens is hij docent klassieke talen bij het Praedinius Gymnasium in Groningen. Als docent past Regtuit een experimentele methode toe om Latijn aan te leren. De standaardmanier is woordjes te leren en rijtjes grammatica te stampen. Regtuit heeft echter lessen in het Latijn zelf geïntroduceerd. Door zelf veel Latijn te spreken – waarbij grappen niet achterwege blijven - en te lezen raken studenten bekend met deze taal. Zo wordt zij actief aangeleerd in plaats van passief. Dit heeft een positief effect op de taalbeheersing en dus voor het verdere verloop van de studie.
    3 februari 2016 - Nieuwspagina Rijksuniversiteit Groningen - Filmpje presentatie op YouTube
  • Levend Latijn in de praktijk op het Cygnus Gymnasium - VCN Bulletin (Nr. 163)
    Eric Sneiders beschrijft hoe ze op het Cygnus in Amsterdam werken sinds hun overstap op de contextueel-inductieve-methode van Ørberg en de inzet van gesproken Latijn als didactisch middel.
    December 2015 - VCN Bulletin 163, Jaargang 40
  • Op zomercursus in Ankeveen - VCN Bulletin (Nr. 162)
    Verslag door Johan Bel over zijn ervaringen tijdens de Addisco Zomerschool Latijn in de zomer van 2015.
    Oktober 2015 - VCN Bulletin 162, Jaargang 40
  • Latijn leren in het Latijn - Zoals ik het hoor
    Als je als volwassene vrijwillig Latijn gaat leren, moet je erop voorbereid zijn dat je je (helaas) nogal eens voor deze keus moet verdedigen. Want waarom zou iemand anno 2015 nog Latijn willen leren? Het is een dode taal, niemand spreekt het nog, je hebt er niks aan. Hoewel ik 'omdat ik dat leuk vind' reden genoeg vind, kan ik ook de andere tegenwerpingen eenvoudig weerleggen. Ten eerste is het Latijn helemaal niet dood! Er is een internationale gemeenschap van mensen die nog steeds actief Latijn spreekt en schrijft. Ten tweede ...
    21 mei 2015 - Renske
  • De studie van Latijn, Lieven Scheire, is eigentijdser dan je denkt - De Morgen
    Vanmorgen wijdde het Radio 1-programma Hautekiet een item aan een tweet van Lieven Scheire, die vorige week naar aanleiding van een opiniestuk over het belang van Latijn dit schreef: "Latijn in het secundair onderwijs, dat slaat eigenlijk nergens op."
    8 april 2015 - Ann De Craemer

  • Dies Latinus & Nox Graeca - VCN Bulletin (Nr. 160)
    Verslag door Johan Bel over zijn ervaringen tijdens de Dies Latinus en Nox Graeca van Athenaeum Illustre, A D D I S C O en het Rijksmuseum van Oudheden.
    April 2015 - VCN Bulletin 160, Jaargang 40
  • Griekse en Latijnse vertaaltalenten strijden om titel in Lindenborg - Midweek
    Wat was het woensdag 11 februari op de Lindenborg een inspirerende en intellectueel uitdagende dag. Voor alweer de vierde keer werd daar de Noordelijke Vertaalwedstrijd (Certamen Septentrionale) Grieks en Latijn voor gymnasiasten uit de bovenbouw gehouden. Casper Porton gaf na de lunch "een sprankelende workshop Levend Latijn".
    13 februari 2015 - Merijn Slagter in Midweek
  • Gastles Latijn geslaagd - Sint-Oelbert Nieuws
    Op vrijdag 16 januari verzorgde Casper Porton van Addisco een gastles Actief Latijn aan klas 2A van het Sint-Oelbert Gymnasium in Oosterhout. De school schreef een kort stukje over de "leuke, interactieve les waarin zowel leerling als docent geïntrigeerd werd door een nieuwe, didactische leerwijze". Ze vonden het een leerzame ervaring!
    20 januari 2015 - Nieuwspagina van het Sint-Oelbert Gymnasium (Oosterhout)
  • Het lange leven van Latijn - NRC.nl
    Maar één op tienduizend teksten in het Latijn is een Romeinse tekst. Neolatijn was overal.
    Een interview met Latinist Jan Bloemendal.
    20 december 2014 - Berthold van Maris
  • Latijn leren? Zo kan het ook! - VCN Bulletin (Nr. 157)
    Dit interview met Casper Porton van Addisco Onderwijs over gesproken Latijn als krachtig didactisch middel verscheen in het oktobernummer (2014) van het VCN Bulletin van de Vereniging Classici Nederland.
    Najaar 2014 - VCN Bulletin 157, Jaargang 39
  • TAAL / LEUK: Latijn leren in het Latijn ADDISCO - Elsevier
    In de taalrubriek van Lucas Gasthuis zag ik tot mijn aangename verrassing - ik wist namelijk van niets - een leuk stuk over Addisco Onderwijs en Classiculus:

    Elsevier - Addisco

    18 oktober 2014
    - Elsevier Nr. 42 - 70ste jaargang
  • Paus schrapt Latijn als officiële taal op bisschoppensynode - De Standaard
    In een poging om met het verleden te breken, heeft paus Franciscus beslist om het Latijn te schrappen als officiële taal op de bisschoppensynode. Dit is zeer opmerkelijk aangezien het Latijn wel de officiële taal van de Kerk in het algemeen blijft en Paus Franciscus' voorganger, Paus Benedictus, tijdens zijn pausschap een nieuwe Latijnse academie heeft opgericht om de kennis van het Latijn juist te bevorderen.
    6 oktober 2014
  • Classiculus - Taalpost #1599
    Drie keer per week bundelen Erik Dams en Marc van Oostendorp groot en klein nieuws over taal in zogenaamde Taalposts. Dit keer werden de lezers o.a. gewezen op Classiculus, de officiële weblog van Addisco Onderwijs. Taalpost is een uitgave van het Genootschap Onze Taal.
    Taalpost #1599 Classiculus Blog Latijn: de sleutel tot humanistische bronnen Latijn: de sleutel tot humanistische bronnen Latijn leren in het Latijn Zomerschool gesproken Latijn Bijscholing & nascholing docenten
    12 september 2014
    - Taalpost #1599 van Genootschap Onze Taal
  • Schoolkrant Cygy 37 (vanaf pagina 8) - Cygnus Gymnasium
    Leuk artikel over de ervaringen met de invoering van 'Levend Latijn' in de eerste klassen van het Cygnus Gymnasium in Amsterdam.
    "[...] Tegelijk met de invoering van LINGVA LATINA zijn de vijf Cygnus-docenten van het eerste leerjaar Latijn dan ook begonnen met het inzetten van gesproken Latijn in de les om de leerlingen ook via die weg onder te dompelen. Dat gaat niet altijd gemakkelijk, vooral ook omdat geen van ons dit ooit heeft geleerd. Niet op de gymnasia waar we zelf op hebben gezeten. Niet op de universiteit. Om die reden heeft een viertal collega's een zomercursus gevolgd <bij ADDISCO> om zich die vaardigheid eigen te maken. Met dat gesproken Latijn spreken we ook de taalleer-capaciteiten aan die ieder mens van nature bezit. [...] Bovendien hebben alle eerstejaars een account voor Addisco.nl, een site tjokvol digitale oefeningen behorend bij LINGVA LATINA, gemaakt en beheerd door de Nederlandse goeroe van het gesproken Latijn: Casper Porton."

    september 2014
    - CyGy 37
  • Interview with Communicative Greek/Latin Teacher: Casper Porton - Jeltzz
    Deel vijf van een serie interviews met docenten klassieke talen die gesproken Grieks en Latijn inzetten als didactisch middel tijdens hun lessen. Eerder werden al Sebastian Carnazzo, Michael Halcomb, Christophe Rico en Stephen Hill geinterviewd. In dit vijfde en voorlopig laatste interview van de serie is het de beurt aan Casper Porton, oprichter van Addisco Onderwijs om te vertellen over zijn ervaringen.
    25 augustus 2014
    - Compliant Subversity Blog | Writings on Languages, Classics, Patristics and Theology
  • Dockinga College start met unieke lessen Latijn - RTV Noordoost-Friesland
    Docente Latijn en Grieks van het Dockinga College, mevrouw Braaksma, was één van de twintig deelnemers aan de Zomerschool gesproken Latijn, die van 11 t/m 16 augustus door Addisco Onderwijs georganiseerd werd in Ankeveen.
    20 augustus 2014
  • Nieuwe lesmethode moet Latijn weer up-to-date maken - OOG
    Nieuwe methode Latijn S.P.Q.R. (Senatus Populusque Romanus) is direct een succes in Nederland. Ruim 20 scholen starten met ingang van dit nieuwe schooljaar 2014-2015 met deze methode. Casper Porton, oprichter van Addisco Onderwijs, heeft meegewerkt aan het met de rereconstrueerde klassiek Latijnse uitspraak inspreken van de teksten.
    19 augustus 2014
  • Latijn: de sleutel tot humanistische bronnen - Humanistisch Verbond
    Van Seneca tot Erasmus en van Cicero tot De Montaigne. Latijn is de taal waarin vele humanisten schreven. "Als je deze taal leert, heb je de sleutel tot vele (humanistische) bronnen in handen", vindt Casper Porton docent Grieks & Latijn en oprichter van Addisco Onderwijs.
    2 juli 2014
  • Latijn en Grieks spreken? - Stichting TPRS Platform
    Als het doel van de lessen Latijn en Grieks is dat de leerlingen uiteindelijk alleen een tekst leren begrijpen en vertalen, waarom zou je je dan als docent Grieks & Latijn bezighouden met luisteren en spreken?
    3 juni 2014
  • Scholae Aestivae – Tips voor Latijnse zomerscholen - Athenaeum Illustre
    Scholae Aestivae nu ook voor het eerst in Nederland, tussen 4 en 23 augustus 2014, georganiseerd door Addisco Onderwijs: 1, 2 of 3 weken onderdompeling in het Latijn, met verschillende los van elkaar staande modules van ieder een week, o.l.v. Latijn-didacticus Casper Porton en de excellente Latinist Roberto Carfagni. Met name ook interessant voor degenen die de zomercursus van het Vivarium Novum al hebben doorlopen. Meer informatie: http://www.addisco.nl/zomerschool-latijn.htm
    3 mei 2014

  • Lingua Latina mortua est, vivat lingua Latina - Latijn is dood, leve het Latijn! - NRC
    Een interview met Wilfried Stroh, één van de beste Latijnsprekers ter wereld, in het kader van de verschillende Latijnse dagen die het Athenaeum Illustre in samenwerking met Vivarium Novum en Addisco Onderwijs georganiseerd heeft. Deze man haalt me de woorden uit de mond.
    22 maart 2014

  • Latijn komt als spreektaal weer tot leven - Nederlands Dagblad
    Verslag over de Latijnse dagen die het Athenaeum Illustre in samenwerking met Vivarium Novum en Addisco Onderwijs heeft georganiseerd. Waarom zou je Latijn spreken? Camilo Schutte en Bas van Bommel geven antwoord.
    21 maart 2014
  • Addisco Onderwijs: Latijn leren in het Latijn - Van Twaalf tot Achttien (vakblad)
    Latijn spreken, het kan. Casper Porton geeft onder de naam Addisco Onderwijs les in de klassieke talen. Tijdens zijn lessen spreekt hij Latijn om zijn leerlingen de taal te leren. Volgens hem kan iedereen de oude taal leren lezen en moet het Latijn af van haar elitaire status en ontoegankelijke lesmethodes. Docenten zijn daarbij de sleutel.
    Maart 2014 - Jaargang 24 (Nr. 3)

  • Doceren met TPR en TPRS voor docenten klassieke talen - TPRS Platform
    TPS (Total Physical Response) en TPRS (Teaching Proficiency through Reading and Storytelling) zijn twee methodes die tijdens de taalles zorgen voor comprehensible input: begrijpelijke taaluitingen van de docent in de doeltaal, zodat de leerlingen de taal op een directe, natuurlijke manier kunnen oppikken. Dit artikel gaat over de voor- en nadelen van de inzet van comprehensible input tijdens de lessen Grieks en Latijn.
    5 februari 2014 - Update: dit artikel stond voorheen ook op Digischool, maar is verplaatst naar het TPRS Platform.

  • Addisco - Festina Lente
    Monique Schoutsen (classica, informatie- en collectiespecialist, blogger, optimist) heeft een leuk stukje over Addisco Onderwijs geschreven op haar weblog Festina Lente, waar nog veel meer andere leuke blogposts te vinden zijn.
    Addisco Onderwijs
    4 januari 2014; 11:15 uur

  • Leraar Latijn sterft uit - DeMorgen.be
    In zes jaar tijd is het aantal studenten Klassieke Talen in België met 24% afgenomen.
    16 oktober 2013; 06:41 uur

  • Zonder het gymnasium ben je blind in het museum - NRC.nl
    "Als je de antieke mythologie niet kent, ben je een blinde in musea en een analfabeet in de literatuur" aldus Anton van Hooff in een opiniestuk in het NRC.
    9 oktober 2013

  • TPRS en TPR & de klassieke talen – écht wel! - TPRS Community Digischool
    "TPRS wordt niet alleen gebruikt door taaldocenten moderne vreemde talen, NT2 en gebarentaal, maar ook door docenten klassieke talen! In Amerika loopt er al een heel groepje van rond. Maar we hebben sinds een aantal jaren ook op eigen bodem een jonge enthousiaste docent die niet alleen TPRS maar ook TPR en andere methoden gebruikt in zijn lessen Latijn en Grieks! Graag stel ik jullie voor aan Casper Porton. Hij is docent klassieke talen op de Kees Boekeschool in Bilthoven, ook wel De Werkplaats Kindergemeenschap genoemd. Hij heeft daarnaast zijn eigen taalbureau Addisco in Hilversum waar hij lessen klassieke talen en cultuur geeft aan volwassenen en bijlessen aan jongeren én hij werkt als dansleraar Latin, Ballroom, Salsa en Disco bij Danscentrum Cornelissen in Utrecht!"
    20 mei 2013 - Alike Last

  • Latijn is een tijdmachine - Eindhovens Dagblad
    In dit artikel wordt de eerste bijeenkomst van de Latijse kring in Amsterdam van de vereniging Athenaeum Illustre omschreven na de Dies Latinus van maart 2013.
    "Bezoeker Casper Porton vertelt dat hij op een actieve manier Latijn geeft, en dat hij ook Latijn spreekt in de les. 'Straks word je nog betrapt dat je de leerlingen écht Latijn leert', reageert bezoeker Bas van Bommel sarcastisch. En Thomas Bervoets zegt vurig: 'Ik vind het écht heel dapper van je, heel dapper.' 'Latijn leren kan zoveel makkelijker', beweert Porton later."
    Eindhovens Dagblad11 april 2013 - Eindhovens Dagblad

  • 'Habemus papam' is feest voor Finnen - De Volkskrant
    Artikel over Nuntii Latini (Latijnse nieuwsberichten) die wekelijks door de Finnen uitgezonden worden en te beluisteren en lezen zijn op hun website.

    Nuntii Latini
    10 april 2013; pagina 4

  • De nieuwe paus: hoe is zijn Latijn - EenVandaag (1V)
    Abel Schutte, een 18-jarige scholier die als een van de weinigen in Nederland vloeiend Latijn spreekt, kijkt met EenVandaag naar de inauguratie van paus Franciscus I.
    19 maart 2013; 18:15 uur

  • Lang leve Latijn - Radio 2
    Latijn een dode taal? Welnee, het wordt wereldwijd door best veel mensen gesproken. Maximas tibi, Abel, gratias ago, quod me in fine memoravisti! = Bedankt, Abel, dat je me aan het einde van het interview noemt!
    16 maart 2013; 09:00 uur
  • 'Belazerd door het gymnasium' - NRC
    Behalve dus in Vaticaanstad, wie spreekt er nog Latijn? Niemand toch? Zelfs de beroepsclassici nauwelijks. Latijn is morsdood. Nonsens, vindt Abel Schutte (18) uit Amsterdam. Hij spreekt wel Latijn, vloeiend zelfs. En hij is geen katholiek, geen idioot, geen wonderkind. Op school kon hij zelfs na jaren stampwerk Ovidius amper ontcijferen. Zijn klasgenoten haatten de taal.
    14 maart 2013; NRC Handelsblad / NRC Next - Arjen van Veelen
  • Weg met de Klassieke Talen - Het Parool
    Han van der Maas, hoogleraar psychologie UvA, pleit voor de afschaffing van de Klassieke Talen op gymnasia.
    6 maart 2013; pagina 26
  • Grieks en Latijn vertalen nog van deze tijd? - NOVA
    Een reportage (vanaf 00:08:38) over het nieuwe rapport van de verkenningscommissie Klassieke Talen vanwege tegenvallende eindexamenresultaten. Leerlingen op de Nederlandse gymnasia zouden de taal niet goed beheersen na 6 jaar. Uit de laatste paar minuten (00:15:40) rijst de vraag of de docenten en hoogleraren zelf de taal eigenlijk wel goed beheersen...
    8 januari 2010; 22.15 uur
  • Gesproken Latijn wint aan populariteit - o.a. in Reformatorisch Dagblad & Metro
    Reginald Foster en Dirk Sacré zien duidelijk dat het gesproken Latijn steeds populairder wordt.

    Dode taal komt weer tot leven
    Metro: 25 september 2002 | Reformatorisch Dagblad: 24 september 2002
   
   
   
   

Categorieën

 

 

   
   
   
   
Heb je een tip, vraag, opmerking of suggestie? Of wil je dit blog volgen?
Mail dan naar Casper Porton op: classiculus@addisco.nl
   
  Omhoog