Addisco Onderwijs - Griekse en Latijnse Taal en Cultuur SitemapForum Klassieke TalenOver Addisco OnderwijsInloggenInschrijven  
   
   
   

U bent hier: Home » Blog » Profielwerkstuk Actief Latijn » Voorwoord en inhoudsopgave

   
   

Profielwerkstuk Actief Latijn
Lingua Latina mortua est,
vivat lingua Latina!

Latijn onderwijzen als moderne taal

Door Ellis van Son en Robin Heijne van het Sint-Oelbertgymnasium (Oosterhout) - Schooljaar 2014-2015



  « INHOUD » VERDER »



   
   

Voorwoord

Onze namen zijn Ellis van Son en Robin Heijne en wij zitten in de zesde klas van het Sint-Oelbertgymnasium in Oosterhout. We hebben gekozen ons profielwerkstuk voor het vak Latijn te doen en ons te verdiepen in het onderwijzen van het Latijn als moderne taal; dus op een actieve wijze. Wat precies deze actieve wijze inhoudt, zullen wij later in ons onderzoek verder aan u uitleggen.

We hebben voor het vak Latijn gekozen, omdat dit ons de mogelijkheid zou bieden ons te verdiepen in een onderwerp waar we nog meer kennis over wilden opdoen. Buiten de Latijnse cultuur en geschiedenis, wisten we namelijk niet veel over de taal zelf. Onze profielwerkstukbegeleider wees ons op een onderzoek naar het doceren van het Latijn op een actieve wijze. We hadden hier zelf nog nooit van gehoord en raakten hier erg in geïnteresseerd. Vragen als: ‘Waarom leren we Latijn?', en 'waarom krijgen we op deze manier les in het vak Latijn?' hebben ons doen beslissen ons hier verder in te verdiepen.

In dit werkstuk zullen wij u kennis laten maken met een nieuwe methode in het onderwijs van de Latijnse taal. We hopen hiermee deze dode taal in uw ogen weer tot leven te laten brengen.

verder >>>


 

0. Inhoudsopgave

1. Inleiding

2. Hoe heeft het Latijn zich in de loop van de tijd ontwikkeld?

3. Hoe komt het dat het Latijn een dode taal is geworden?

4. Wat zijn de verschillen tussen Latijn en moderne talen wat betreft onderwijzen?

5. Wat zijn de visies van classici wat betreft de kwestie “Latijn als moderne taal”?

5.1 – Abel Schutte
5.2 – Bas van Bommel
5.3 – Thomas Bervoets
5.4 – Otto Gradstein
5.5 – Casper Porton

6. Waarom leren we Latijn?

6.1 – Het nut van de Latijnse taal
6.2 – De visie van Abel Schutte
6.3 – Een kritische blik
6.4 – Het afschaffen van de Latijnse taal
6.5 – Commentaar op het afschaffen van het Latijn
6.6 – Onze mening

7. Wat zal er gaan gebeuren wanneer Latijn als een moderne taal wordt onderwezen?

7.1 – Latijn als moderne taal
7.2 – Porton’s visie op de verandering van de onderwijsmethode
7.3 – Verschil Lingua Latina Per Se Illustrata (pars 1, Familia Romana) en Disco 1

8. Hoe zag de gastles van Casper Porton eruit?

8.1 – Gastles Casper Porton
8.2 – De 6 hypothesen van Krashen

9. Welke resultaten hebben de gastles van Casper Porton en het bijbehorende proefje opgeleverd?..30

9.1 – Resultaten enquête
9.2 – Resultaten proefwerk

10. Conclusie

11. Nawoord

12. Bronnenlijst

verder >>>

   
   

 

   
   
   
   

Categorieën

 

 

   
  Omhoog  
   
   
   

Reacties op 'Profielwerkstuk Actief Latijn'


comments powered by Disqus
   
  Omhoog