Addisco Onderwijs - Griekse en Latijnse Taal en Cultuur SitemapForum Klassieke TalenOver Addisco OnderwijsInloggenInschrijven  
   
   
   

U bent hier: Home » Blog » Rare kwibi - Gastcolumn door Renske Holwerda

   
   

Rare kwibi
Column door Renske Holwerda

Leiden - dinsdag 25 oktober 2016; 14:51 uur - Gastbijdrage door Renske Holwerda, cursist Latijn bij  A D D I S C O.
   
   

“Wat? Leer je Latijn? Maar waarom dan? Wat wil je ermee doen? Niemand spreekt het nog!” Als ik vertel dat ik een cursus Latijn als levende taal volg, kijken mensen me altijd aan met een mengeling van fascinatie en “wat een rare kwibus!” in hun ogen. Want waarom zou je anno 2016 nog Latijn willen leren?

   
   
   
   

Het Latijn heeft al jarenlang een mysterieuze aantrekkingskracht op mij. De afgelopen 10 jaar heb ik dan ook verschillende pogingen gedaan om Latijn te leren, maar die strandden na een paar maanden altijd weer vanwege het rijtjes stampen.

Voor wie niet bekend is met het Latijn: anders dan in het Nederlands, kun je in het Latijn aan de uitgangen van de woorden zien welke functie ze vervullen in de zin (onderwerp, lijdend voorwerp enzovoort). Een simpel voorbeeld: 'De jongen geeft het meisje een kus' wordt in het Latijn: ‘Puer puellae osculum dat’ (letterlijk: 'de jongen aan het meisje een kus geeft'). Zou het meisje de jongen een kus geven, dan moet je in het Nederlands de woorden verplaatsen ('het meisje geeft aan de jongen een kus'), maar in het Latijn kun je de woorden (in theorie) op hun plek laten staan en hoef je alleen de uitgangen te veranderen: 'Puero puella osculum dat' (aan de jongen het meisje een kus geeft). Je kunt dus husselen wat je wilt, het zal niks veranderen aan de betekenis van de zin.

Fantastisch, dat gepuzzel! Maar volgens de meest gebruikte methode moet je deze uitgangen eerst wel even uit je hoofd leren, voordat je kunt ontcijferen wat er staat (urgh). Gelukkig is er ook een alternatief: Lingua Latina Per Se Illustrata van Hans Ørberg. Volgens die methode leer ik sinds twee jaar Latijn: met een leerboek waar alleen maar Latijn in staat, een leraar die zo veel mogelijk Latijn spreekt (en góed ook!) en door zelf zo veel mogelijk Latijn te spreken en luisteren. Dat is tenslotte de beste manier om een nieuwe taal te leren.

Voor een slechthorende zoals ik, is dit wel een extra grote uitdaging, want zei de leraar nou ‘poculum’ of ‘boculum’? En leg ik de klemtoon wel goed? Bovendien vergt het een behoorlijke luisterinspanning van mij, want ik moet de eerste schrijftolk die Latijn kan tolken nog ontdekken.

Om, tot slot, terug te komen op de vraag die ik stelde in de inleiding: waarom zou je anno 2016 nog Latijn willen leren? Heeft dit nut? Absoluut, maar daar zijn genoeg andere artikelen over geschreven. Wat mij betreft doet die vraag er werkelijk niet toe en gaat het er alleen maar om dat ik het ontzettend leuk vind. En dat alleen al is voldoende reden om ermee door te gaan. Dan maar een rare kwibus. Want zoals een kennis eens zei: zijn wij allen niet rare kwibi*?

Renske Holwerda

*het meervoud van ‘kwibus’ zou in het Latijn ‘kwibi’ zijn.



Renske Holwerda is volgens haar Twitterprofiel neerlandica, copywriter, dromer, hardloper, lingofiel, boekenwurm, kattenliefhebber en student Latijn bij Addisco Onderwijs. Eerder schreef ze een stuk op haar eigen weblog over Latijn leren in het Latijn.

 


 

Lees ook

  • Classics between prosperity and crisis - Gastbijdrage door Bas van Bommel
    Engelstalig artikel door dr. Bas van Bommel van de Universiteit Utrecht over het Grieks- en Latijnonderwijs in de 21ste eeuw in Nederland en de 'living Latin'-movement.
    3 mei 2016; 22:48 uur
  • Latijn onderwijzen als moderne taal - Profielwerkstuk Actief Latijn
    Wat is de effectiviteit, de haalbaarheid en het toekomstbeeld van het onderwijzen van het Latijn als moderne taal? Ellis van Son en Robin Heijne van het Sint-Oelbertgymnasium zochten het uit voor hun profielwerkstuk (schooljaar 2014-2015).
    2 mei 2016; 16:18 uur
  • Actief Latijn als krachtig didactisch middel - Links naar verschillende artikelen, lesmateriaal & onderzoek
    Extra leesvoer naar aanleiding van de presentatie/workshop 'Actief Latijn als krachtig didactisch middel' tijdens de VCN Nazomerconferentie 2015.

    1 oktober 2015; 11:00 uur
   
   

 

   
   
   
   

Categorieën

 

 

   
  Omhoog  
   
   
   

Reacties op 'Rare kwibi'


comments powered by Disqus
   
  Omhoog