Korte terugblik, aanvullingen en materiaal
Jaarlijks organiseert A D D I S C O de Addisco Docentendag om door middel van interactieve presentaties en workshops gebruikservaringen uit te wisselen en verder bij te leren over de inzet van gesproken Latijn en Grieks als didactisch middel.
De docentendag van 2016 vond plaats op het Cygnus Gymnasium in Amsterdam op vrijdag 18 maart. Zo’n 30 collega’s die met Actief Latijn en Grieks bezig zijn, kwamen uit verschillende delen van Nederland bijeen. Hieronder een korte terugblik op het programma met daarop aanvullingen en links naar materiaal.
Een vol programma – Hora ruit, tempus fluit
We hadden een goed gevuld programma met maar liefst acht presentaties van tien verschillende sprekers:
- Jan Bart – Ichthus College Veenendaal
Taalverwervingsonderzoek, graded readers and good practice - Suzanne Remmelink – Celeanum Zwolle
Actief Latijn en de invloed op motivatie
Aanvulling (juli 2016): Zie verder ook de thesis die Suzanne over Motivatie en Latijn schreef - Otto Gradstein – Stedelijk Gymnasium Leiden & Classica Nova
Voorbeeld uitleg PPA aan de hand van Total Physical Response (TPR) - Eric Schneiders & Ursula Milo – Cygnus Gymnasium Amsterdam
Ervaringen Lingua Latina in klas 2 & 3 - Remco Regtuit – Rijksuniversiteit Groningen, Praedinius Gymnasium Groningen
Voorbeelden werkvormen en lesmateriaal Actief Latijn & Grieks
Voorbeeld 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 - Sietse Venema – Stedelijk Gymnasium Arnhem & Addisco Onderwijs Hilversum
Voorbeeldles Actief Grieks - Casper Porton – Addisco Onderwijs Hilversum
Wat toetsen we eigenlijk en waarom? - Bianca van der Aa – Ubbo Emmius,
Gerben Kollenstaart – EBO de Passie
& Casper Porton – Addisco Onderwijs
Nieuw initiatief uitwisseling lesmateriaal via DropBox (zie verder onder)
Klik op bovenstaande links om het bijbehorende materiaal te downloaden.
Uitwisseling via DropBox
De voorbereidingen voor de uitwisseling van lesmateriaal dat hoort bij de methode Lingua Latina per se illustrata is in volle gang. Je ontvangt een bericht zodra we de DropBox lanceren. Het plan is om dat in de laatste week van april te doen.
Leesdeeltjes
Jan Bart heeft gesproken over het belang van lezen. En dan bedoelen we echt lezen: van links naar rechts op een redelijk tempo zonder te hoeven analyseren, puzzelen en vertalen. De methode van Ørberg helpt daarbij, maar er is eigenlijk nog veel meer leesmateriaal nodig dat precies aansluit bij het betreffende niveau van de leerling. Tijdens zijn presentatie heeft hij een aantal voorbeelden laten zien en aangegeven in hoeverre de boekjes bruikbaar zijn. Er zijn nog meer leesdeeltjes die bedoeld zijn voor beginners die ik binnenkort zal bespreken in een nieuw weblogartikel.
Alvast als voorproefje: op het weblog van Studium Angelopolitanum verschijnen nieuwe verhalen bij Familia Romana. Top!
Reacties