Referenties & aanbevelingen
over Addisco Onderwijs en onze medewerkers
Een aantal cursisten en (bijles)leerlingen is zo vriendelijk geweest iets over hun ervaringen bij Addisco te vertellen. Uit privacyoverwegingen zijn hun achternamen weggelaten.
Comité van aanbeveling
Addisco heeft ook een comité van aanbeveling, bestaande uit classici die grote bekendheid genieten in binnen- en buitenland en Addisco van harte aanbevelen.
Videotestimonials
Marc Rutten – cursist Latijn
Loes Wijnbergen – cursist Latijn
Eva Ermers & Miriam Robertus – cursisten Latijn
Claudia Jong – cursist Latijn
Marcel Overdijk – cursist Latijn
Classica & vertaalster Marietje d’Hane Scheltema zit in het comité van aanbeveling van Addisco
Voordrachtskunstenaar en acteur Joop Keesmaat
Cursussen
“Ik kan iedereen de cursus Latijn van Addisco van harte aanbevelen. De lessen van Casper Porton zijn buitengewoon inspirerend. Casper heeft een aanstekelijke passie voor de klassieke talen en weet die goed over te brengen op zijn leerlingen. Latijn leren is leuk, verrijkend en boeiend, niet in de laatste plaats door het boek Lingua Latina van Hans Ørberg: een uitstekend opgebouwde methode met leerzame verhalen over de perikelen van een Romeinse familie in de eerste eeuw na Christus, met veel humor bovendien. Via de aantrekkelijke website kun je oefenen met vocabulaire en grammatica. Kortom: een dikke tien voor deze cursus!”
Bas, docent Frans en cursist Latijn uit Haarlem (27-06-2018)
“Deze lesmethode is leuk en prettig, spelenderwijs maak je kennis met diverse woorden, naamvallen en werkwoordsvormen. Latijn lezen doe je vanaf het prille begin, dat is duidelijk de opzet van de cursus en dat gaat vanzelf. En niet in de laatste plaats is het leuk om op deze unieke manier bezig te zijn met Latijn door Caspers enthousiaste manier van lesgeven: hij weet ontzettend veel, kan boeiend vertellen en goed uitleggen. Latijn leren lezen met Addisco is een absolute aanrader!”
Celeste, cursiste Latijn uit Baarn (27-02-2015)
“Casper is een zeer goede docent die op een bevlogen en enthousiaste manier ons Latijn leert volgens een methode die ervoor zorgt dat het steeds leuker wordt je deze taal eigen te maken! Ik ga met veel plezier naar zijn lessen en kom met veel energie weer thuis.”
Fenneke, cursiste Latijn uit Almere (14-06-2014)
“Ik heb bij Casper Porton ongeveer een half jaar een cursus Latijn gevolgd volgens de methode van de Deen Hans H. Ørberg. Helaas moest ik vanwege tijdgebrek door een te volle agenda afhaken. Ik ben onder de indruk van de kennis en de gedrevenheid waarmee Casper Porton zijn passie, de Latijnse taal, weet over te brengen. De methode die door Ørberg ontwikkeld is, wordt door Porton met verve en grote kennis overgebracht. Er gaat letterlijk een nieuwe wereld voor je open.”
Giel, cursist Latijn uit Hilversum (11-05-2014)
“Wat ik vooral prettig vind, is dat je mensen volledig in hun waarde laat, ieder op zijn eigen niveau zonder waarneembare irritatie als mogelijke reactie op individuele fouten. Naar mijn mening is er voor nieuwe cursisten geen drempel om bij jou lessen te volgen dan alleen de eigen aannames die een mens onzeker kunnen maken. Ga vooral door met het zoeken en afleggen van je eigen weg.”
Rob, cursist Latijn uit Loosdrecht (15-04-2014)
“Casper is een docent in hart en nieren! Hij is enthousiast en gedreven, kundig en betrokken. Zijn lessen zijn creatief, inspirerend en gezellig en je leert er ook nog goed Latijn!”
Marja, cursiste Latijn uit Amsterdam (31-03-2014)
“Al jaren lang had ik geprobeerd me de beginselen van het Latijn eigen te maken, omdat ik dat “zomaar” leuk vond, en omdat het zo’n geweldige interactie geeft met moderne talen (etymologie) en geschiedenis. Maar telkens werd ik geconfronteerd met rijtjes leren en andere grammatica-ellende, waardoor de lol en energie als sneeuw voor de zon verdwenen.
In de cursus die Casper geeft, aan de hand van het boek van Hans Ørberg, gaat dit heel anders. Je leert Latijn als een levende taal, eigenlijk zoals een kind een taal leert, door horen, zelf spreken, en associëren. Casper ondersteunt dit door talrijke uitstapjes naar de (vooral Romeinse) geschiedenis, dagelijkse voorwerpen, connecties met moderne talen, en literatuur. Zijn kennis is indrukwekkend, en zijn enthousiasme is aanstekelijk, wat al snel wordt overgenomen door de groep.
In het boek van Ørberg staat geen één Nederlands woord, alleen Latijn. Tot mijn verbazing kon ik al na een aantal lessen de Latijnse teksten uit het boek begrijpen. Je wordt, met het verhaal (over het dagelijkse leven van een Romeinse familie) als leidraad, “vanzelf” vertrouwd gemaakt met het Latijn.
Het belangrijkste voor mij: na de lessen ga ik met energie terug naar huis!”
Roel, cursist Latijn uit Utrecht (17-07-2013)
“Mijn dank gaat speciaal uit naar Casper Porton, die met veel gedrevenheid, kennis en geduld de cursus Latijn heeft gegeven, waardoor het voor mij mogelijk was de behandelde stof van het boek Lingua Latina te volgen.”
Anneke, cursiste Latijn uit Nederhorst den Berg (17-07-2013)
“Wat mij is opgevallen is niet alleen je enorme kennis van de Romeinse wereld/tijd maar ook je interesse in de manier waarop je kennis overdraagt aan mensen. Een prachtige combinatie!”
Joop, cursist Latijn uit Bleskensgraaf (13-10-2012)
“Over Casper: Wat een kennis en wat een enthousiasme, leuke lessen (Latijn) gelardeerd met geschiedenisverhalen. Top dus!”
Robèrt, cursist Latijn uit Hoogland (16-11-2011)
“Ik heb de cursus Latijn als zeer prettig en leerzaam ervaren. Casper is didactisch een kei en weet de lesstof daarnaast op te fleuren met de nodige weetjes, feitjes en andere leuke achtergrondinformatie waardoor het Latijn voor mij echt ging leven. De kleinschaligheid van de groep en de persoonlijke aanpak van Casper maakt dat elke student op zijn of haar niveau met de les mee kan komen. Wat mij betreft een absolute aanrader.”
Sanne, kunsthistorica en cursiste Latijn uit Utrecht (26-05-2011)
“Emma (10 jaar) en ik, de moeder van Emma, volgen sinds januari 2009 Latijn bij Casper. Door de rust en de waardering die Casper uitstraalt, gaat Emma met heel veel plezier naar Latijn. Eén van Caspers krachten is dat als iemand iets niet snapt, hij blijft doorvragen tot het helder is wat deze persoon niet snapt. Hij legt dan, eventueel op verschillende manieren, uit hoe “het probleem” in elkaar zit. Hij stopt dit proces alleen als de persoon in kwestie hier uitdrukkelijk om vraagt of als het probleem is opgelost.”
Niki & Emma, cursisten Latijn uit Doorwerth (18-03-2010)
“Wat mij betreft is Casper de gepassioneerde belichaming van een wonderbaarlijke creatie die zowel leraar als leerling wil zijn. Zonder in superlatieven te willen vervallen is hij in het lesgeven bemoedigend, zeer precies in het elkaar de ruimte te kunnen geven en beslist niet gespeend van de nodige humor.”
Leo, cursist Latijn uit Nieuwegein (04-03-2010)
“Casper is nog jong, maar ik vind hem didactisch al sterk. Zijn enthousiasme trekt de groep door de moeilijke stukken stof.
Wat ik prettig vind is dat hij, gezegend met een goed inzicht in de klassieke cultuur, niet iemand is die pretendeert alles te weten. Integendeel: hij straalt vooral uit nog veel meer te willen weten.
De manier waarop hij, naast grammaticale kennis, inzichten in de klassieke cultuur overbrengt, heeft mij een aantal heel goede vrijdagavonden bezorgd, en mijn horizon weer wat verruimd. Veel complimenteuzer kan ik haast niet zijn.”
Chris, docent maatschappijleer en cursist Latijn uit Utrecht (09-01-2009)
“De cursus Latijn was door het enthousiasme van de docent Casper levendig en gezellig. Bij elk onderwerp wist Casper iets origineels te vertellen dat niet in de lesboeken staat. Hierdoor bleef de stof extra goed hangen. We kijken al uit naar de vervolgcursus.”
Sander & Henny, cursisten Latijn uit Utrecht (01-01-2009)
“Wij ervaren de Latijnse lessen als zeer plezierig en inspirerend. Vooral als er een stukje geschiedenis bijkomt vinden we dat alle twee heel boeiend. Je enthousiasme en gedrevenheid geven ons een extra stimulans om naar de lessen te komen. De ongedwongen sfeer geeft aan de lessen een gezellig tintje. We zien je graag weer in het nieuwe jaar!”
Jacqueline en Jan, cursisten Latijn uit Soest (29-30-2008)
“Dag Casper,
Ik wil je graag heel erg bedanken voor de beginnerscursus Latijn. Ik liep al heel erg lang met het idee rond om een cursus Latijn te gaan volgen, omdat ik zo ontzettend graag een verhaaltje van Jip en Janneke in het Latijn wilde kunnen lezen. En dat heb ik bij jou in de laatste les gedaan. Weliswaar met behoorlijk wat aanwijzingen van jou, maar toch!
Ik heb genoten van jouw enthousiaste en bevlogen manier van lesgeven/begeleiden. En van de informele sfeer die er tijdens de lessen aan de keukentafel* heerst. Met natuurlijk een kopje koffie of thee.
Nogmaals, heel erg bedankt en tot ziens,
Marianne”
Marianne, cursiste Latijn uit Soest (07-12-2008)
* Lessen worden inmiddels niet meer thuis gegeven, maar in ons professionele onderwijscentrum. De sfeer is nog steeds goed:).
“Door zelfstudie was ik al enige tijd bezig om Latijn te leren, maar dat was behoorlijk pittig en het lukte dan ook niet echt goed. Toen kwam ik toevallig op de site van Addisco Onderwijs terecht en dat bleek precies te zijn wat ik zocht!
Casper is heel enthousiast en bevlogen en omdat we een kleine groep zijn krijgt iedereen veel persoonlijke aandacht. Casper legt de grammatica zeer uitvoerig uit en door de herhalingen zorgt hij ervoor dat het goed beklijfd. Het boek werkt met oefenzinnetjes*, wat ik een heel prettige manier van leren vind.”
Ria, cursiste Latijn uit Lunteren (04-03-2008)
* In 2010 zijn we overgestapt op een methode die het Latijn aanleert als een levende taal. Dit boek werkt niet meer met losse oefenzinnen, maar met een doorlopende tekst waarin de grammatica en woorden aangeboden worden in context.
“Ik vond de lessen erg leuk en het was bepaald geen Tantaluskwelling. Casper gaf erg goed les en ik begreep het erg goed. Hij gaf een beetje, leuk huiswerk mee dus hoefde ik geen Sissyfusarbeid te verrichten. Het was erg boeiend dus ik viel niet in Morpheus’ armen.”
Felix (11), cursist Griekse Mythologie uit Bilthoven (18-04-2007)
“Al lange tijd zocht ik een leraar Latijn, die mij weer op het goede (leer)pad zou kunnen zetten…
Ik had de moed al opgegeven, totdat ik op een goede dag bij Albert Heijn een postertje zag hangen met een aankondiging van Addisco Onderwijs, een aanbod van diverse mogelijkheden om je te bekwamen in de Oude Talen.
Na enige telefonische informatie ingewonnen te hebben, maakte ik kennis met Casper: een bevlogen, jonge student, die begiftigd bleek met vele didactische talenten!
Met veel plezier volg ik nu de lessen en ik hoop binnenkort weer een ‘echte’ tekst te kunnen lezen.”
Willy, cursiste Latijn uit Bilthoven (18-12-2006)
“Ik had al vaker gezocht op internet naar een cursus Latijn in Utrecht of omgeving; gewoon omdat me dat leuk leek, maar ook omdat je er bij zoveel andere talen profijt van hebt. Ik heb nooit iets geschikts kunnen vinden, totdat ik bij de Albert Heijn het briefje zag hangen van Casper. En laat die nou op tien minuten loopafstand van mij zitten! Ik heb me meteen opgegeven. Er waren – gelukkig – niet zoveel aanmeldingen en nu hebben we met ons tweeën les. We krijgen dus beiden lekker veel aandacht, iets wat je op de middelbare school juist niet wilde.
Het gaat redelijk vlot, zeker voor iemand zoals ik, die 0,0 kennis van Latijn had. Maar het is nog altijd goed te volgen. En wil je dat het langzamer gaat, dan past Casper zich meteen aan.
Casper doet het erg leuk en met veel enthousiasme. Hij is bekwaam – voor zover ik dat kan beoordelen natuurlijk – en bereidt zijn lessen goed voor. Heb je een vraag waar hij niet direct het antwoord op weet, dan zal hij dat altijd uitzoeken. Ook begint hij iedere les met herhalen, wat erg prettig is als ‘warming-up’.
Naast de praktische kennis van de taal via woordjes en grammatica, krijg je ook regelmatig als bonus de nodige cultuur mee, inclusief relaties met het Grieks. Ik ga zeker door met de vervolgcursussen.”
Marleen, cursiste Latijn uit Bilthoven (09-12-2006)
“Ik heb voor een kleine groep gekozen, omdat bij een grote klassikale groep de persoonlijke aandacht zeer minimaal is. Bij Addisco Onderwijs is dit niet het geval. Er is volop persoonlijke aandacht en er wordt rekening gehouden met het tempo van de groep. Snap je iets niet? Geen probleem: het wordt geduldig en duidelijk uitgelegd door Casper. In tegenstelling tot een grote groep waar de docent door de lesstof heen raast om op tijd de deadline te halen.
Bij Addisco Onderwijs gaat het om de kwaliteit. En dat merk je ook in de lessen. De lessen worden gegeven naar het tempo van de groep; mocht een student achter raken, dan wordt er samen met de groep gekeken naar een oplossing. De website ziet er overzichtelijk uit. Duidelijke informatie.”
Wieland, cursist Grieks uit Delft (08-12-2006)
“Ik vind je enthousiaste manier van lesgeven zeer inspirerend.”
Marjo, cursiste Grieks uit Soest (01-12-2006)
Privéles volwassenen
“Onderwijs aan volwassenen brengt z’n eigen dynamiek mee. Waar het op school doorgaans louter om de cijfers draait, en uiteindelijk om het diploma, ligt dat bij volwassenen al een stuk genuanceerder. Zelfs als iemand op latere leeftijd besluit nog een “papiertje” te willen halen, dan nog is hij/zij kritischer ten aanzien van inhoud van het gebodene evenals van de methode die gehanteerd wordt, dan de gemiddelde scholier.
De pensionado die nog wat bij wil leren, is al helemaal niet meer op jacht naar een bewijs van bekwaamheid. En dat is misschien precies wat de motivatie verklaart waarmee de taak ter hand wordt genomen: het gaat om het “addisco”: ik leer er – ook op mijn leeftijd – dagelijks iets bij.
Ik beschreef zojuist mijn eigen motivatie om zo’n 50 jaar na het eindexamen gymnasium alfa, de draad weer op te pakken en mij alsnog op het Latijn te storten. Belangrijkste reden: het besef dat ik ondanks uitstekend onderwijs (wij schrijven de jaren ’60) nooit in staat was geweest een tekst in het latijn integraal te lezen. Vertalen, okee. De proefvertaling, dat was waar het allemaal om draaide. Maar die focus maakte bijziend. Alsof je nooit anders dan met een vergrootglas met een tekst in de weer was, zonder ooit het totaalplaatje in ogenschouw te nemen.
Op zoek naar mogelijkheden de oude kennis weer op te pakken googelde ik ‘Addisco Onderwijs’ van Casper Porton. De methode Ørberg was mij onbekend en ik aarzelde daarmee in zee te gaan, uit vrees dat mijn oude kennis mij misschien zou hinderen. Maar Casper wist me te overtuigen en na enkele lessen waren mijn twijfels geheel verdwenen.
“Per se illustrata” had ik aanvankelijk gemakshalve opgevat als: “geillustreerd”. Maar al gauw begreep ik waar het echt voor stond: de taal leren vanuit de taal. En vooral de bewuste gerichtheid op het lezen, in plaats van vertalen. Cicero, Ovidius, Tacitus: ze zijn immers al honderden malen vertaald! Dat hoeven we dus echt niet meer te doen. Maar lezen, tja, dat is wat anders.
Ondanks de vrees voor het tegendeel bleek ik uiteindelijk meer voordeel dan last te hebben van de oude rest-kennis. Wat ik erg leuk vind is dat er al heel snel klein dialoogjes gevoerd worden waaraan ook kinderen deelnemen. Het maakt het Latijn levend en direct. Dat is nog eens wat anders dan die saaie Livius-geschiedschrijving!
Deel 1 is een min of meer logisch en vloeiend verhaal dat heel natuurlijk aandoet, hoewel het toch zeer systematisch geconstrueerd is rond de onontbeerlijke grammatica. Bij vlagen is de tekst zelfs geestig, zoals het hoofdstukje ‘Cave Canem’. Het tweede deel volgt de geschiedenis van Rome, aan de hand van fragmenten van allerlei schrijvers, vooral Livius natuurlijk, maar aangevuld met stukken poëzie en retorica.
Ik ben helemaal “om” en zou nu iedereen deze methode aanraden. Om privéredenen gaat mijn voorkeur uit naar privéles. Ik kan zo mijn eigen tempo bepalen, lange vakanties inlassen en ik kan zelf bepalen wat ik belangrijk vind en wat minder. Maar het belangrijkste is: ik wil graag “addiscere” en Casper, met zijn aanstekelijk enthousiasme voor het Latijn en de Ørberg-methode is daarbij buitengewoon behulpzaam. Hoop ik zo het spook van de Alzheimer een loer te kunnen draaien?”
Marjolijn, leerling Latijn uit Vianen (21-12-2013)
“Ik heb met Porton een wonderlijke leraar/docent gevonden, die bevlogenheid weet te combineren met een uiterste nauwkeurigheid in zijn methode. Daarbij vind ik het – op zichzelf genomen – meteen al opmerkelijk dat een jonge vent een klassiek instituut uit de grond stampt. Een instituut dat vervolgens niet begint aan een kwijnend bestaan, of meesmuilend een beetje ‘erbij gedaan’ wordt, maar binnen drie jaar een bloeiende praktijk is, waar inmiddels een wachtlijst voor is. Kijk: dat wekt mijn sympathie op (sympathie overigens is een compositum met een Attische origine, maar dit even terzijde).
Een uiterste proeve van bekwaamheid levert Porton af met een achttal maanden gecombineerd groeps- en privéonderricht, waarmee hij een leerling van gevorderde leeftijd, in acht maanden dus, gereed brengt voor twee reguliere tentamens aan de Leidse Universiteit.”
Rob, leerling Latijn & Grieks uit Den Haag (16-04-2009)
“Met genoegen schrijf ik een aanbeveling over Casper. Ik heb ruim een jaar lang intensief bijles Latijn bij hem gevolgd, en met veel plezier. Ik heb Casper leren kennen als een begenadigd docent. Hij is geduldig, vrolijk en vasthoudend. Op momenten dat ik met enige wanhoop dacht dat ik het wel nooit onder de knie zou krijgen, was hij altijd degene die me moed insprak en met gedoseerde humor en relativering mij weer op de rit kreeg.
Zijn geduld uit zich in het eindeloos herhalen van een uitleg, en een bepaald probleem op verschillende manieren kunnen benaderen waardoor ik op een gegeven moment het licht zag.
In tegenstelling tot veel docenten die eigenlijk niet zo goed snappen waarom leerlingen de stof zo moeilijk vinden, kan Casper zich goed verplaatsen in de obstakels die een leerling tegen kan komen en waardoor de stof soms zo moeilijk kan lijken. Hij heeft me altijd het gevoel kunnen geven dat ik op de goede weg was en dat het allemaal goed zou komen. Daar staat wel tegenover dat hij van je verwacht dat je je huiswerk goed voorbereidt en dat je echt je best doet om de stof te begrijpen. Als je die houding niet hebt, lukt het natuurlijk nooit om iets nieuws te leren.
Casper is niet alleen een goede docent, maar ook een prettig persoon. Hij is betrokken, geïnteresseerd en ook bereid om te investeren in een goede werkrelatie. Dat maakte het voor mij extra fijn om naar zijn lessen te gaan. Ik denk met veel genoegen terug aan de lessen aan de keukentafel*, met een welriekende hond aan mijn voeten, en de kopjes thee die eindeloos geschonken werden.
Naast het feit dat Casper mij de beginselen van het Latijn duidelijk heeft weten te maken, heeft hij daar waar het paste ook veel over de Romeinse geschiedenis en samenleving verteld. Daarmee gaf hij een verdieping en een verbreding aan de lesstof die mij nog enthousiaster heeft gemaakt over de oudheid.”
Marieke, leerling Latijn uit Woerden (11-03-2008)
* Lessen worden sinds 2010 niet langer meer thuis gegeven, maar in ons onderwijscentrum (zonder hond:)).