Dies Latinus IX – 2021

De 9de Dies Latinus viel een klein beetje in het water door de slechte kwaliteit van de videostream. Maar niet getreurd: om het goed te maken hebben we twee andere opnames online gezet van een interessante lezing plus demonstratie van de inzet van actief Latijn als krachtig didactisch middel.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Afgelopen donderdag was de 9de editie van de Dies Latinus, georganiseerd door Addisco Onderwijscentrum in samenwerking met het Rijksmuseum van Oudheden in het kader van de Week van de Klassieken over het thema ‘de inclusieve oudheid’.

Technische moeilijkheden

Door Corona waren alle activiteiten uitsluitend online. Wij hebben de Dies middels een livestream op YouTube gestreamd. Meer dan 200 deelnemers hadden zich opgegeven, waarvan ongeveer 120 live aanwezig waren. Nu we door corona al ruim een jaar lesgeven, hebben we inmiddels best goede spullen voor het online houden van onze lesactiviteiten: een goede camera, microfoon, vier ledlampen en de betreffende software. Helaas was de videokwaliteit al na 30 seconden dusdanig slecht dat de teksten en tekeningen op het digibord niet te lezen waren.

Bij aanvang was de kwaliteit goed.
Na 30 seconden was de kwaliteit belabberd.

Verschillende deelnemers wezen mij op de slechte kwaliteit van het beeld en geluid en in eerste instantie gaf ik aan dat dat aan hun eigen internetverbinding moest liggen. (Dat was bij de eerdere livestream van de Dies in 2020 het geval.) Toen bleek na afloop het beeld wel degelijk van goede kwaliteit en konden deelnemers met minder snelle internetverbinding de Dies Latinus 2020 alsnog terugkijken. Toen ik deze keer aan het hoofdonderdeel (Latijnse fabel) van de Dies Latinus 2021 begon, waren de dingen die ik op het bord schreef en tekende te slecht te zien. Ik moest halverwege van strategie veranderen en heb het verhaal vooral mondeling en met gebaren verteld. Erg jammer. Ik had nog goede hoop dat als we de opname later zouden terugkijken de kwaliteit wel goed zou zijn, maar na meer dan een dag renderen van de kant van YouTube, was het beeld nog altijd pixelig en het geluid onder de maat.

The show must go on

Ik kon niet anders dan toch doorgaan met de presentatie. Het verhaal was inhoudelijk hopelijk wel te volgen en na anderhalf uur streamen mag het een wonder heten dat er nog steeds zo’n 80 deelnemers aan het kijken waren. Hartelijk dank voor jullie geduld en doorzettingsvermogen! De reacties op de chat en later per mail waren bijzonder positief.

Reacties Dies Latinus 2021

Een mooi verhaal! Ik heb geen ervaring met Latijn, echt helemaal niets, en kon je goed volgen! Erg leuk!

Eeve

Mooie fabel! Ik vind het geweldig dat je er expressieve gebaren bij maakt! Heel dapper dat je gewoon doorgaat ondanks tegenslagen!!!!

Alexandra

Heel erg bedankt voor je uitleg. Je enthousiasme is sprekend! Was heel interessant !

Nele

Ik ben blij dat ik me al heb ingeschreven. Deze les heeft mij nog nieuwsgieriger gemaakt. Ik verheug me er op!

MP

De Dies Latinus terugkijken

Helaas is de kwaliteit van de video dusdanig slecht dat we de stream van afgelopen donderdag liever niet willen verspreiden. We gaan nog kijken of we delen van de presentatie – zoals het verhaal in het Latijn – later opnieuw kunnen opnemen. Wat er nou is misgegaan, is helaas niet duidelijk. Het lijkt op een storing bij YouTube zelf waardoor er overmatig is gecomprimeerd.

Wel in goede kwaliteit en met meer aandacht voor taalverwervingstheorie is de lezing van de Dies Latinus 2020. De Dies bestond toen uit twee delen: een theoretisch kader over taalverwerving en een demonstratie van een les Actief Latijn.

Klassieke Talen leren? Zo lukt het wel!
Deel 1: Theoretisch kader over taalverwerving en didactiek

Latijn leren? Zo kan het ook!
Deel 2: Een demonstratie van een les Actief Latijn

Corrigenda:

Bij het terugkijken zie ik natuurlijk allerlei dingen die beter of anders hadden gekund. Errare humanum est. Drie kleine verbeteringen:

  • [minuut 47:35] ‘ut’: ik had ‘quam’ moeten zeggen (later doe ik dat ook);
  • [minuut 52:08] ‘paululum’ en ‘paulum’: in plaats daarvan had ik ‘paulo’ moeten zeggen;
  • [minuut 53.50] ik schrijf en zeg daar ‘quam’, maar ik had beter ‘quanta’ kunnen zeggen (later zeg ik dat wel weer goed).

Extra artikelen over actief Latijn

Tijdens de webinars maak ik een aantal verwijzingen naar artikelen en achtergrondinformatie, waaronder:

Latijn en Grieks leren?

Bij voldoende belangstelling starten we op verschillende momenten in het jaar interactieve cursussen Grieks en Latijn. Geïnteresseerden met voorkennis kunnen ook instromen bij een al lopende cursus.

Reacties

Casper Porton

Gerelateerde artikelen

  • Alle
  • Didactiek
  • Eindexamen
  • Et cetera
  • In de media
  • Inspiratie
  • Lesmateriaal
  • Nieuws
  • Opinie
  • Scholieren
  • Terugblik
Alle
  • Alle
  • Didactiek
  • Eindexamen
  • Et cetera
  • In de media
  • Inspiratie
  • Lesmateriaal
  • Nieuws
  • Opinie
  • Scholieren
  • Terugblik
Eindexamen

Examenvragen Grieks

Et cetera

Jazz in het Latijn door Judith Nijland

Lesmateriaal

Woordenboeken Latijn

Eindexamen

Eindexamen Latijn 2021: Cicero’s verdediging van Sextus Roscius

Eindexamen

Top 6 beste websites voor je examen Latijn

Nieuws

Week van de Klassieken 2021

Blijf op de hoogte
en mis niets!

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en onze activiteiten?
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!