De vakken Grieks en Latijn duiken regelmatig op in het nieuws. Hieronder volgen links naar de meest actuele berichten.
De laatste nieuwsberichten
Elitair, klasse-ongelijkheid bevorderend, maar gymnasia blijven bestaan
Categorale gymnasia staan al decennialang op de tocht, want ze zouden te elitair zijn Wetenschap en klasse-ongelijkheid in de hand werken. Nu blijkt dat het steeds belangrijker wordt waar je wieg staat, laait de discussie weer op. Zeker nu blijkt dat het regeerakkoord niet zo ver gaat als veel onderwijsdeskundigen zouden willen. Een kort interview met Mirjam Remie, NRC-journalist en auteur van het boek ‘Het gymnasium. Na minuut 10 wordt Casper Porton van Addisco ook nog kort genoemd.
5 maart 2022 – NPO Radio 1
Latin isn’t dead
Mooi artikel van een leerling (derdejaars) van een school in Rome waar ze sinds kort met de methode Lingua Latina per se illustrata van Ørberg zijn gaan werken. Vooral de waarde van Latijn weet ze goed te beschrijven.
8 september 2021 – The Aventina door Phoebe Ciocca
Hoera, in ‘The Barbarians’ spreken de Romeinen Latijn
In Trouw verscheen een artikel van Charlot Verlouw waarin ze vooral enthousiast is over het feit dat de Romeinen in de nieuwe serie ‘The Barbarians’ Latijn spreken. Wij van Addisco hebben de serie nog niet gezien en kunnen nu helaas nog niets zeggen over de kwaliteit van het Latijn. De serie schijnt in ieder geval een aanrader te zijn.
1 januari 2021 – Volkskrant door Charlot Verlouw
Nieuws uit 2020
De priester die het Latijnse woord voor fastfood bedacht is overleden
Triest nieuws: Reginald Foster, ook wel bekend als de koning van het Latijn, is op 81-jarige leeftijd op Eerste Kerstdag overleden aan de gevolgen van het coronavirus.
28 december 2020 – Volkskrant door Rosa van Gool
Aantal leerlingen dat Latijn en/of Grieks studeert, stijgt voor het eerst in 10 jaar
2020 is geen annus horribilis voor de klassieke talen, want het aantal leerlingen dat Latijn en/of Grieks leert in de Vlaamse middelbare scholen is dit schooljaar voor het eerst in 10 jaar tijd gestegen. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Agentschap Onderwijs.
24 september 2020 – VRT.be door Brigitte Vermeersch
Beetje Grieks en Latijn is goed voor elke leerling
Moet het gymnasium toegankelijker worden? Geef Latijn en Grieks in de brugklas van heel het vwo, bepleit docent Maarten Labooy.
21 juni 2020 – Volkskrant Opinie door Maarten Labooy
Leraar Latijn uit Overijse trekt online Romeinse toga aan en bakt in het Latijn pannenkoeken voor zijn leerlingen
Leraar Nicholas Van Laerhoven uit Overijse heeft een originele manier gevonden om zijn thuiszittende leerlingen bij de les te houden. Nicholas geeft Latijn aan het Sint-Martinuscollege van Overijse met de methode Lingua Latina per se illustrata en heeft bijscholingen gevolgd bij Addisco. Hij maakte een filmpje waarin hij in het Latijn uitlegt hoe je pannenkoeken moet bakken.
2 april 2020 – VRT NWS door Jeroen Tuytten
UCLL Hogeschool schrapt opleiding leerkracht Latijn: “Opleiding te duur voor slechts een handvol studenten”
Vanaf volgend academiejaar zal de Hogeschool UCLL niet langer leerkrachten Latijn opleiden. Reden: de opleiding is te duur voor slechts een handvol studenten die de richting volgen.
27 maart 2020 – VRT NWS door Lieselot Terryn
De bedenkers van Asterix zijn overleden, maar de strip is springlevend
“Komt er één keer nieuws dat niets te maken heeft met het coronavirus, dan is het net dit.” Jaap Toorenaar, docent klassieke talen en Asterix-kenner, is droevig over het overlijden van Albert Uderzo, een van de bedenkers van striphelden Asterix en Obelix. Maar het had slechter gekund, beseft hij: “Die man is 92 geworden, had het stokje al doorgegeven aan een andere tekenaar en schrijver, dus het zat eraan te komen. Hij heeft een mooie dood gehad, is in zijn slaap overleden.”
24 maart 2020 – NOS
Nieuws uit 2019
Vaticaan komt met radionieuws in het Latijn, mét moderne woorden als influencer (concitatrix)
Het Latijn van Ovidius, Virgilius en Horatius wordt aangevuld met moderne termen als influencer, hotpants en zelfmoordterrorist. De reden: het nieuwe radioprogramma Hebdomada Papae (de week van de Paus), een Vaticaans radiobulletin waarin het wereldnieuws wordt besproken. In het Latijn.
10 juni 2019 – De Volkskrant
‘Gymnasium verdient meer kleur’
De afkomst van de leerlingen die zich aanmelden voor het gymnasium is nog steeds overwegend wit, autochtoon en welvarend. David Rijser bepleit dat gymnasia meer aandacht moeten geven aan het multiculturele gehalte van antieke samenlevingen.
13 april 2019 – Dagblad van het Noorden door David Reijser
‘Teksten uit klassieke oudheid worden gebruikt om hedendaagse vrouwenhaat te verdedigen’
In antifeministische kringen heerst ineens een grote belangstelling voor teksten uit de klassieke oudheid, merkt classicus Donna Zuckerberg op in haar boek Not All Dead White Men. Wat trekt hen er zo in aan? Een interview met Donna Zuckerberg.
12 april 2019 – Interview in de Volkskrant met Donna Zuckerberg
De uitspraak van het Latijn
Oudheidkundige Jona Lendering interviewt in een reeks video’s archeologen, oudheidkundigen en classici over de vraag hoe oudheidkundigen weten wat ze weten. In de tweede aflevering legt Casper Porton van Addisco Onderwijs uit hoe classici weten hoe het Latijn vroeger geklonken heeft.
12 april 2019 – Mainzer Beobachter / Weblog Jona Lendering
Wat kunnen we leren van migratie in het oude Griekenland?
Vandaag begint de Week van de Klassieken. Het thema is ‘Migratie in de klassieke wereld’. Hoogleraar Ineke Sluiter en onderzoeker Luuk Huitink geven een beeld van migratie in het oude Griekenland en laten zien wat we daar vandaag de dag van kunnen leren.
4 april 2019 – NPO Radio 1
MoM | De uitspraak van Latijnse woorden
In de rubriek ‘Methode op maandag’ geeft Jona Lendering antwoord op de vraag van een lezer: “hoe weet je eigenlijk hoe je een antieke naam uitspreekt?” Het gaat in dit artikel specifiek over de beklemtoning. Hoewel Jona in de tussentijd het stuk wel iets heeft aangepast naar aanleiding van reacties (o.a. van mij) op de eerder aangegeven beklemtoning van de naam Ambiorix, klopt het naar mening nog steeds niet helemaal. De aanpassing is nu als volgt: de eerdere klemtoon op alleen de laatste lettergreep (Ambioríx) heeft nu een extra beklemtoning gekregen (Ambíoríx) en de eerdere foutieve beklemtoning op de -o- is verwijderd. Toch zou de beklemtoning volgens de Latijnse uitspraak enkel moeten liggen op de voorvoorlaatste lettergreep: Ambíorīx. Dit klinkt als ‘Am-bi-o-rieks’.
25 maart 2019 – Mainzer Beobachter
De Latijnse school – Geschiedenis en ontwikkeling’
‘Tot in de negentiende eeuw kon je in vrijwel iedere stad terecht op een Latijnse school. Deze school bereidde je voor op een studie aan de universiteit, waar in het Latijn lesgegeven werd. Boeken werden vaak in het Latijn gedrukt zodat ze in heel Europa verkocht konden worden. Ook was Latijn tot en met de zeventiende eeuw dé taal voor diplomatieke zaken.
Heel gaaf om te zien dat er wereldwijd een nieuwe herleving is van het actieve gebruik van Latijn. Wil je zelf ook actiever Latijn leren? Volg dan een van onze cursussen of kom naar onze zomerschool.
22 januari 2019 – Historiek.net
Geert brengt met zijn boek de klassieke talen tot leven: ‘Niemand die ze nog spreekt’
‘Latijn en Grieks zijn dode talen’’, zegt Geert van Zandbrink (20). ,,Niemand die ze nog spreekt. Maar wat zo mooi is, is dat die talen volop voortleven. Op school leer je grammatica en vertalen, maar ik wilde op een toegankelijke wijze laten zien waar je Latijn en Grieks in het Nederlands nog tegenkomt.’’
We plaatsten al eerder (29 sept. ’18) een interview met Geert van Zandbrink over zijn populaire boek ‘Linea recta naar het eind van je Latijn’ en er zijn nog veel meer interviews en artikelen over hem en zijn boek verschenen. Op het moment van schrijven zijn er al ruim 6500 boeken verkocht. Zijn boek leest inderdaad prettig, maar is zeker niet beter dan de vele andere boeken die al over dit onderwerp zijn gepubliceerd. Wat verder opzienbarend is, is dat hij telkens maar blijft benadrukken dat Grieks en Latijn dode talen zijn “en dat niemand ze nog spreekt”. Wat absoluut niet waar is getuige de vele andere artikelen die hieronder en boven staan. Hij heeft nota bene op het Gymnasium Bernrode gezeten, waar twee van de beste Latijn- en Oudgriekssprekers van Nederland doceren. Verder maakt Geert natuurlijk uitstekende reclame voor het vak.
5 januari 2019 – De Gelderlander
Nieuws uit 2018
Ouders in de schoolbanken voor Grieks en Latijn
Alle ouders van de gymnasiasten in de onderbouw van Werenfridus in Hoorn kregen onlangs een uitnodiging om deel te nemen aan lessen Grieks en Latijn. 65 ouders meldden zich aan. Jacco Calis, éen van vier docenten Klassieke Talen: “Blijkbaar is er een behoefte.” En zo is er een flinke club ouders weer terug in de schoolbanken, voor een kennismaking van vijf bijeenkomsten met lessen Grieks en Latijn.
18 november 2018 – Westfries Weekblad.nl
Epicurus
Schrijver en columnist A.L. Snijders, verbetert tijdens de uitzending van De Wereld Draait Door op woensdag 17 oktober (het fragment is te zien vanaf 15.09) presentator Matthijs van Nieuwkerk, wanneer deze de naam Epicurus uitspreekt met de klemtoon op -pi- i.p.v. op -cu-. Snijders blijkt daar later spijt van te hebben – zo schrijf hij in zijn column – en te meer dat hij en niet Matthijs er naast zat met de uitspraak, aldus een trouwe lezer die Snijders daarover na het zien van de uitzending direct heeft geschreven en zich beroept op de Latijnse Wikipedia Vicipaedia Latina. De arme Snijders sluit zijn column af met de mededeling: “Zelf betwijfel ik of ik de naam die ik meer dan zestig jaar verkeerd heb uitgesproken, ooit nog in ere kan herstellen.” Maar Snijders sprak de naam wel goed uit! Ik moest hier dus op reageren en dat heb ik ook gedaan:
Beste A.L. Snijders,
Vandaag kreeg ik van één van mijn cursisten die bij mij Latijn volgt bij mijn onderwijscentrum voor klassieke talen ADDISCO (www.addisco.nl) uw stuk uit de VPRO Gids in handen en vond naderhand dit stuk hier ook online. Ik heb net ook de betreffende aflevering teruggekeken en kan u als docent Latijn en actief beoefenaar van het Latijn (d.w.z. ik spreek Latijn) verzekeren dat u de naam ‘Epicurus’ wel degelijk met de juiste beklemtoning heeft uitgesproken. Het klopt dat het accent in het Grieks op de lettergreep -pi- valt, maar in het Nederlands volgen we bij klassieke namen doorgaans de Latijnse (vernederlandste) uitspraak en dan komt de klemtoon op de lettergreep -cu- (omdat de u en daardoor deze lettergreep lang is). Op de Vicipaedia Latina staat dit dus onjuist aangegeven en daardoor vergist uw trouwe lezer Alfred Ruppert zich ook en maakt u zich nu onnodig zorgen. Ik hoop dat u dit leest en dat u de naam blijft uitspreken zoals u al deed.
Cura ut valeas,
Casper
23/24 oktober 2018 – VPRO Gids
Het Latijn in de spreuken van Harry Potter
Fantastic Beasts and Where to Find Them: The Crimes of Grindelwald is de nieuwste film die zich in het universum van Harry Potter afspeelt en ook door J.K. Rowling geschreven werd. De boeken en films bevatten spreuken en namen die voor een groot deel zijn terug te leiden tot het Latijn aldus Jacqueline Klooster, universitair docent Klassieke talen en Culturen aan de Rijksuniversiteit Groningen.
13 november 2018 – NPO Radio 1
Linea recta naar het eind van je Latijn
Geert van Zandbeek is 20 jaar. Hij studeert economie in Wageningen. Van een student die deze richting kiest zou je niet zo gauw verwachten dat hij een boek zou schrijven over de aanwezigheid van Latijn en Grieks in het Nederlands. Toch heeft hij dat wel gedaan. Zijn boek heet ‘Linea Recta Naar Het Eind Van Je Latijn (en een beetje Grieks)’.
29 september 2018 – NPO Radio 1
Argumenteren over Grieks en Latijn
Mijn zoon is een fan van Lieven Scheire. Toen Lieven enkele jaren geleden op Twitter stelling nam tegen Latijn en Grieks in het middelbaar, heeft hij boos teruggetwitterd. Nu neemt Tom Naegels op Facebook afstand van de klassieke talen. Maar op Tom kun je moeilijk boos zijn. ’t Ligt ook allemaal erg ingewikkeld. De argumenten … Verdedigers van Grieks en Latijn als schoolvakken, zouden het beter meteen toegeven: ze hebben geen doorslaggevende bewijsvoering. Er zijn nochtans redelijke argumenten genoeg. Ik noem er enkele.
4 mei 2018 – Doorbraak.be
Waarom is Grieks op school nog relevant? We vroegen het aan Bart De Wever, Mia Doornaert, Jef Vermassen en Hilde Crevits
Nog maar 5.000 leerlingen in Vlaanderen volgen klassiek Grieks in het middelbaar onderwijs. Hun aantal gaat jaar na jaar achteruit. Waarom is het vak nog relevant? “De ochtend” op Radio 1 vroeg het aan enkele bekende liefhebbers van klassieke talen: politicus Bart De Wever (N-VA), journaliste Mia Doornaert, strafpleiter Jef Vermassen en huidig minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). Bekijk ook vooral de video helemaal onderaan.
2 mei 2018 – VRT.be
Meer dan 1.000 leerlingen manifesteren voor behoud Grieks in middelbaar onderwijs
In Gent verzamelen meer dan duizend leerlingen uit het middelbaar onderwijs vandaag om het belang van het taalvak Grieks te onderstrepen. “We vrezen dat Grieks langzaam maar zeker zal verdwijnen”, klinkt het. Ze krijgen de steun van strafpleiter Jef Vermassen.
2 mei 2018 – HLN.be
Gymnasium Bernrode Heeswijk wekt dode taal Latijn weer tot leven: ‘Salve!’
Kort verslag van de jaarlijkse Scholae Latinae, die dit jaar zijn georganiseerd door Gymnasium Bernrode in samenwerking met de Abdij van Berne en Addisco Onderwijs.
20 april 2018 – Brabants Dagblad
“Langszwaaiend”
Leuke column weer van Anneke de Vries over de lastige terminologie bij het leren van Latijn voor brugklassers en de vermakelijke verhaspelingen die zij er van maken: ablasativus, mindervoud… Misschien wordt het toch tijd voor Actief Latijn: meer Latijn lezen, minder terminologie.
4 april 2018 – Roder Journaal
Almere College gaat samenwerken met de Accademia Vivarum Novum in Frascati (Rome)
Françoise Tjerkstra, docent Klassieke Talen op het Almere College Kampen, was een van de eerste docenten die in 2014 deelnam aan de Addisco Zomerschool en gegrepen werd door de actieve manier van Latijn onderwijzen. De jaren daarna bezocht ze veelvuldig de Academia Vivarium Novum, de humanistische academie in Rome waar alle lessen in het Grieks en Latijn worden gegeven, en begon ze ook zelf in het Latijn les te geven. Verschillende scholen over heel de wereld hebben een samenwerkingsovereenkomst met Vivarium Novum en daar mag nu ook het Almere College zich onder rekenen. Wat een geweldig nieuws!
23 februari 2018 – Kampen Online
Meet the man keeping the language of Latin alive
Een kort videoverslag over de beroemde Latinist Reginald Foster, die het Latijn samen met zijn leerlingen in leven houdt door het te lezen, spreken en schrijven. Met de juiste methode kan iedereen Latijn leren!
6 januari 2018 – CBS News
Latijnse nieuwsuitzending in Finland blijft bestaan, mee dankzij professor uit Antwerpen
Dankzij het verzet van Christian Laes, professor Latijn aan de Universiteit Antwerpen, professor Dirk Sacré van de KU Leuven en 3.000 andere fans [waaronder ADDISCO en vele andere klassieke organisaties] blijft de wekelijkse nieuwsuitzending van de Finse openbare omroep in het Latijn bestaan. Dat meldt Gazet van Antwerpen.
2 januari 2018 – VRT NWS
Nieuws uit 2017
Magda van Tilburg – Neerlands eerste vrouwelijke ballonstriptekenaar
Een mooie bespreking van het werk van Magda van Tilburg: “Magda is dan ook trots op haar nieuwe-versie comics in kleur van Classica Signa die tegenwoordig door het leven gaat als Antiqua Signa. Dat betekent niet dat de oer-stripdeeltjes uit beeld zijn. Deze worden verkocht onder de oude verzamelnaam Signa Classica en wel bij haar ‘partner’ in klassieke crime, Casper Porton (Addisco). Hij is ook van plan het album ‘Romulus et Remus’ te gaan uitgeven. Ook zit er een remake in de pijplijn van haar eerste Griekse verhaal. Kortom, de belangstelling voor Van Tilburgs stripwerk is nog lang niet gedoofd.”
18 december 2017 – Incognito Comics
‘Latijn is het vak bij uitstek dat leerlingen uitnodigt voor een tijdreis door vele eeuwen beschaving’
Professor Christian Laes verdedigt de lessen Latijn op school naar aanleiding van zijn college voor de Universiteit van Vlaanderen (zie onder).
15 december 2017 – Knack
Waarom is Latijn leren geen tijdverspilling?
Een ‘dode’ taal leren lijkt vandaag de dag wel het stomste dat je kan doen. Wetenschappen en ‘levende’ talen leren, dat is de toekomst! Maar dat is buiten het enthousiasme van latinist Christian Laes gerekend. Wedden dat je na het zien van dit college opnieuw de boeken induikt om zo Latijnse websites te kunnen begrijpen?
14 december 2017 – Knack & Universiteit van Vlaanderen
Zelfs de voorganger van Arib sprak Latijn in de Kamer
Thierry Baudet begon zijn eerste rede als Tweede-Kamerlid dinsdag in het Latijn. Vanitas vanitatum et omnia vanitas (ijdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid).
31 maart 2017 – Trouw
‘Latijn van Baudet rammelde en was vooral lachwekkend’
Kamerlid Thierry Baudet speechte gisteren in het Latijn, maar het rammelde volgens Paul Groos – leraar Latijn – flink. Hij heeft de speech van Baudet uitvoerig ontleed met zijn leerlingen. Conclusie: “Het was vooral lachwekkend. Beginnerslatijn.”
29 maart 2017 – RTL
Levend
“Maar er zijn meer manieren om een dode taal tot leven te wekken. Onlangs was op de Lindenborg te gast in het kader van het Certamen Septentrionale – de vertaalwedstrijd Grieks en Latijn voor gymnasiasten uit de bovenbouw – Casper Porton van Addisco, die sprankelend en spetterend sprak en speelde met de leerlingen in uitsluitend Latijn. Hij is intussen landelijk bekend als voorstander van gebruik van Latijn en Grieks in de lessen van die talen, schreef een methode waar geen woord Nederlands in staat en heeft intussen vele volgers die daadwerkelijk in het Latijn en in het Grieks communiceren met hun leerlingen.”
1 maart 2017 – Column Anneke de Vries op Westerkwartier
Certamen Septentrionale 2017
Ook tijdens de 6de editie van deze noordelijke vertaalwedstrijd Grieks en Latijn was er na de lunch tijd voor Actief Latijn: “Om de weg naar beneden van het eten te veraangenamen, volgde na de lunch een vertelling in het Latijn met een gezamenlijk gezongen lied, een activerend programma dat verzorgd werd door Casper Porton van Addisco en dat in zeer goede aarde viel.”
27 februari 2017 – RSG de Borgen
Levend Latijn
Op dinsdag 7 februari bezochten de leerlingen van de zesde klas van onze school (het Coornhert Gymnasium, red.) met het oog op hun eindexamen het Rijkmuseum van Oudheden (RMO) in Leiden. Daar woonden zij niet alleen een workshop bij, maar werden ook langs oude voorwerpen die met religie te maken hebben gevoerd. Want dit jaar wordt in de zesde klas de Romeinse religie met teksten van Livius behandeld. Maar, o schrik, die rondleiding werd niet in het Nederlands, maar in het Latijn gegeven. Aanvankelijk twijfelden de leerlingen er niet aan dat het zo zou zijn, dat ze er niets van zouden begrijpen, maar al snel merkten ze dat ze de Latijnse conversatie volgden en sommigen gaven zelfs in het Latijn antwoorden op vragen. In het begin gebruikte de rondleider, Casper Porton, natuurlijk makkelijke woorden en eenvoudige zinnen, maar al snel moeilijkere. Zodra hij kon, maakte hij bijzinnen met betrekkelijk voornaamwoorden, voegwoorden, coniunctivi, gerundiva etc. Helemaal tot aan het eind – na vijf kwartier – bleven de leerlingen aandachtig luisteren en meedoen. Het museum doet zijn eerste ervaring op met deze rondleiding. Ons gymnasium is dus de eerste school die dit nieuwe product heeft uitgeprobeerd.
En uiteraard ook in het Latijn:
Ante diem VII Idus Februarias discipuli gradus ultimi scholae nostrae Museum Antiquitatum Publicum (MAP) Lugduno Batavorum probationis causa viserunt. Ubi non modo ad officinam studiosam aderant sed etiam praeter res antiquas religioni coniunctas circumducti sunt. Nam hoc anno in gradu ultimo religio Romana in litteris Livii agitur. Sed, o formido, illa circumductio non batave sed latine ducta est. Primo discipuli non dubitabant quin futurum esset, ut nihil intellegerent, sed citius sermonem latinum ratione prehendere sentiebant et nonnulli etiam latine quaestiones respondebant. In initio circumductor, nomine Casparus Portonus, verbis facilioribus humilioribusque sententiis utebatur, sed haud serius difficilioribus. Simulac poterat, clausulas cum pronominibus relativis, coniunctionibus, modis coniunctivis, gerundivis et ceteris composuit. Usque ad ultima verba – post unam et quartam horam – discipuli intenti audiebant et partem capiebant. Museum rudimentum huius circumductionis ponit. Gymnasium nostrum igitur est prima schola quae hoc libamen degustaverit.
22 februari 2017 – Coornhert Gymnasium
Nieuws uit 2016
Prijs voor docente Klassieke Talen Suzanne Remmelink
Suzanne Remmelink, docente Klassieke Talen aan het Celeanum, heeft de Onderzoeksparade 2016 van de Hogeschool Windesheim gewonnen met haar masterthesis.
16 november 2016 – Celeanum
Het onderwijs mag niet van deze tijd zijn: pleidooi voor krijtjes en Latijn
“Juist in een wereld die heel snel verandert, is het belangrijk een vast oriënteringspunt te hebben, een baken waarop je kunt vertrouwen. Het onderwijs moet daarom niet achter elke mode aanrennen of elke technologie willen incorporeren. Het onderwijs moet zich veeleer concentreren op de kennis en de vaardigheden die van alle tijden zijn. […] Ook Latijn is niet van deze tijd omdat het van alle tijden is.”
7 november 2016 – Sjoerd van Hoorn voor TPO
Jonge Hilversummer wint prestigieuze OIKOS Award
Het is een soort nationale ‘Nobelprijs’ op het gebied van de klassieke talen en oudheid. En dus is Casper Porton uit Hilversum toch wel heel erg trots op de OIKOS Award 2016 die hij vrijdag kreeg overhandigd.
25 mei 2016 – Gooi en Eembode
OIKOS Publieksprijs uitgereikt aan Casper Porton
De kernactiviteit van Casper Porton is ondergebracht in Addisco Onderwijs – Grieks & Latijn. Centrale visie daarbij is dat het actief leren gebruiken van Latijn en Grieks een uiterst nuttig en natuurlijk middel is om die talen beter te leren. Anders dan soms gedacht wordt maakt Casper geen propaganda voor Latijn als ‘levende taal’ ter vervanging van bijvoorbeeld het Engels. Addisco zet het actief gebruik van Latijn juist in als middel om de vele teksten in het Latijn beter en sneller te kunnen lezen.
Casper slaat welbewust de brug tussen onderzoek en onderwijs. Inzichten vanuit de leerpsychologie vertaalt hij door naar de praktijk van het lesgeven in actief gebruik van oude talen. Omgekeerd komen zijn leerlingen en cursisten zo als vanzelf ook in aanraking met de wetenschap. Tot zijn doelgroepen behoren zowel scholieren en ex-scholieren, als studenten en docenten. Tegelijk liggen er, vanuit zijn centrale visie op actief Latijn als middel voor beter leren lezen, duidelijke lijnen naar professioneel taalkundig en letterkundig onderzoek aan de universiteiten. De jury hoopt dat al deze banden, mede door de Oikos-publieksprijs, verder zullen worden aangehaald. Er liggen nog duidelijke mogelijkheden tot samenwerking en innovatie, ook over de aloude schotten en muren heen die de oudheidkundigen soms lijken te verdelen.
Zie voor meer informatie:
– de website van OIKOS met daarop het volledige juryrapport;
– het filmpje van de emotionele uitreiking (nota bene: vergeet de ondertiteling niet aan te zetten ter compensatie van de geluidskwaliteit en voor het Latijnse deel).
20 mei 2016 – OIKOS
De negen levens van het Latijn
Latijn een dode taal? Dan toch zeker niet mors. In zijn nieuwe boek stelt de Nederlandse classicus Jan Bloemendal dat het Latijn Europa heeft gevormd en nu zelfs aan een heuse revival bezig is.
Uit de inleiding:
“De laatste jaren lijkt het Latijn – ook het actief beoefende – een revival mee te maken. Het Paideia Institute en de Accademia Vivarium Novum in Rome trainen in het spreken van Latijn, en ook in Nederland zijn er initiatieven. Zo zijn er steeds meer middelbare scholen waar in de lessen van de eerste leerjaren Latijn wordt gesproken, iets waar de vereniging Athenaum Illustre en het onderwijscentrum Addisco zich sterk voor maken. De ‘ouderwetse’ gymnasia bloeien.
Een aantal prominente Belgen (Kristien Bonneure, Bavo Claes, Bart De Wever, Wim Helsen, Tom Lanoye, Yves Petry & Vincent Van Dessel) vertelt over wat het Latijn voor hen heeft betekend.
18 mei 2016 – De Morgen
Nerds, Rivella en Latijn
[…] Gelukkig heb ik nu een docent gevonden in Hilversum die zo’n 10 jaar geleden het initiatief heeft genomen om Latijn weer als gewone taal te onderwijzen. En gelukkig, deze “Rivella-docent” heeft door jarenlange inzet zichzelf Latijn als spreektaal geleerd. Nu heeft hij eindelijk een aantal scholen zover gekregen om – stapje voor stapje – de onderwijsmethode te veranderen. Hierdoor wordt Latijn leuker, sneller te leren en daardoor interessanter. […]
19 mei 2016 – Bauke Wolters voor Van de Groep & Olsthoorn
Groningse scholier spreekt Latijn
De 18-jarige Jelmar de Vries zit in klas 6 van het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen. Hij is een van de weinige middelbare scholieren in Nederland die het Latijn ook actief beheersen. De redactie van het VCN-bulletin kwam hem op het spoor omdat Jelmar afgelopen zomer bij de zomerschool van Casper Porton aanwezig was en de daar aanwezige classici verbaasde met zijn spreekvaardigheid in het Latijn.
13 mei 2016 – VCN Nieuwsbrief
De talen van het oude Rome en Athene
Acta est fabula! Het spel is afgelopen, schijnt de Romeinse keizer Augustus in het jaar 14 na Christus op zijn sterfbed gezegd te hebben en dat zou zo maar kunnen voor Grieks en Latijn. Elk jaar duiken er wel geruchten op om deze talen af te schaffen op scholen. Maar is dit wel verstandig?
12 mei 2016 – TVCN
Classics between prosperity and crisis
Engelstalig artikel door dr. Bas van Bommel van de Universiteit Utrecht over het Grieks- en Latijnonderwijs in de 21ste eeuw in Nederland en de ‘living Latin’-movement.
3 mei 2016 – Bas van Bommel
Gymnasiumdag Baarnsch Lyceum
Verslag van de zeer geslaagde gymnasiumdag op het Baarnsch Lyceum waarop verschillende activiteiten voor de leerlingen werden georganiseerd, waaronder een workshop Actief Latijn.
3 maart 2016 – Lyceumnieuws (jaargang 11, nr. 7)
Facultaire Docent van het Jaar-verkiezing
Remco Regtuit (1962) is universitair docent Grieks en Latijn aan de RUG. Tevens is hij docent klassieke talen bij het Praedinius Gymnasium in Groningen. Als docent past Regtuit een experimentele methode toe om Latijn aan te leren. De standaardmanier is woordjes te leren en rijtjes grammatica te stampen. Regtuit heeft echter lessen in het Latijn zelf geïntroduceerd. Door zelf veel Latijn te spreken – waarbij grappen niet achterwege blijven – en te lezen raken studenten bekend met deze taal. Zo wordt zij actief aangeleerd in plaats van passief. Dit heeft een positief effect op de taalbeheersing en dus voor het verdere verloop van de studie.
3 februari 2016 – Rijksuniversiteit Groningen (nieuws)
Nieuws uit 2015
Levend Latijn in de praktijk op het Cygnus Gymnasium
Eric Sneiders beschrijft hoe ze op het Cygnus in Amsterdam werken sinds hun overstap op de contextueel-inductieve-methode van Ørberg en de inzet van gesproken Latijn als didactisch middel.
December 2015 – VCN Bulletin 163, jaargang 40
Op zomercursus in Ankeveen
Verslag door Johan Bel over zijn ervaringen tijdens de Addisco Zomerschool Latijn in de zomer van 2015.
Oktober 2015 – VCN Bulletin 162, jaargang 40
Breng Latijn tot leven met TPRS
Latijn als levende taal met TPR Storytelling is een groot succes in Amerika. Tijd om dit ook in Nederland te gaan doen? Leuk artikel met links naar goede blogs van Keith Toda en Justin Slocum Bailey en Casper Porton.
14 september 2015 – Kirstin Plante voor TPRS Academy
LINGVA LATINA NON MORTVA SED RENATA*
Voor gymnasiasten betekende Latijnse les rijtjes met woorden in je hoofd stampen. Op de zomerschool van Addisco leer je de taal ook écht spreken. De lessen zijn volledig in het Latijn.
9 september 2015 – Lenneke van der Burg voor NRC Next
Bovenal zijn de lessen Latijn een ode aan de creativiteit en de fantasie
‘Nee, na zes jaar weet je nog steeds niet hoe je in het Latijn een brood bij de bakker bestelt’, geeft Thomas Smolders toe. Maar wat dan wel?
1 september 2015 – Thomas Smolders voor Knack.be
Latijn op school afschaffen: 4 denkfouten weerlegd
Tegenstanders van de dode taal nemen in hun argumenten een loopje met taalkunde, kennisleer, logica en geschiedenis. Een aantal denkfouten weerlegd.
12 april 2015 – Jeroen Meuleman voor Knack.be
De studie van Latijn, Lieven Scheire, is eigentijdser dan je denkt
Vanmorgen wijdde het Radio 1-programma Hautekiet een item aan een tweet van Lieven Scheire, die vorige week naar aanleiding van een opiniestuk over het belang van Latijn dit schreef: “Latijn in het secundair onderwijs, dat slaat eigenlijk nergens op.”
8 april 2015 – Ann De Craemer voor De Morgen
Dies Latinus & Nox Graeca
Verslag door Johan Bel over zijn ervaringen tijdens de Dies Latinus en Nox Graeca van Athenaeum Illustre, A D D I S C O en het Rijksmuseum van Oudheden.
April 2015 – VCN Bulletin 160, jaargang 40
Certamen Septentrionale op de Lindenborg
Wat was het woensdag 11 februari op de Lindenborg een inspirerende en intellectueel uitdagende dag. Voor alweer de vierde keer werd daar de Noordelijke Vertaalwedstrijd (Certamen Septentrionale) Grieks en Latijn voor gymnasiasten uit de bovenbouw gehouden. Casper Porton gaf na de lunch “een sprankelende workshop Levend Latijn”.
14 februari 2015 – Vrienden van het Gymnasium
Gastles Latijn geslaagd
Op vrijdag 16 januari verzorgde Casper Porton van Addisco een gastles Actief Latijn aan klas 2A van het Sint-Oelbert Gymnasium in Oosterhout. De school schreef een kort stukje over de “leuke, interactieve les waarin zowel leerling als docent geïntrigeerd werd door een nieuwe, didactische leerwijze”. Ze vonden het een leerzame ervaring!
20 januari 2015 – Sint-Oelbert Nieuws
Nieuws uit 2014
Latijn leren? Zo kan het ook!
Dit interview met Casper Porton van Addisco Onderwijs over gesproken Latijn als krachtig didactisch middel verscheen in het oktobernummer (2014) van het VCN Bulletin van de Vereniging Classici Nederland.
Oktober 2014 – VCN Bulletin 157, jaargang 39
TAAL / LEUK: Latijn leren in het Latijn ADDISCO
In de taalrubriek van Lucas Gasthuis zag ik tot mijn aangename verrassing – ik wist namelijk van niets – een leuk stuk over Addisco Onderwijs en Classiculus:
18 oktober 2014 – Elsevier 42 – 70ste jaargang
‘Paus schrapt Latijn als officiële taal op bisschoppensynode’
In een poging om met het verleden te breken, heeft paus Franciscus beslist om het Latijn te schrappen als officiële taal op de bisschoppensynode. Dit is zeer opmerkelijk aangezien het Latijn wel de officiële taal van de Kerk in het algemeen blijft en Paus Franciscus’ voorganger, Paus Benedictus, tijdens zijn pausschap een nieuwe Latijnse academie heeft opgericht om de kennis van het Latijn juist te bevorderen.
6 oktober 2014 – De Standaard
Classiculus
Drie keer per week bundelen Erik Dams en Marc van Oostendorp groot en klein nieuws over taal in zogenaamde Taalposts. Dit keer werden de lezers o.a. gewezen op Classiculus, de officiële weblog van Addisco Onderwijs. Taalpost is een uitgave van het Genootschap Onze Taal.
12 september 2014 – Taalpost #1599 van Genootschap Onze Taal
Schoolkrant Cygy 37
Leuk artikel (vanaf pagina 8) over de ervaringen met de invoering van ‘Levend Latijn’ in de eerste klassen van het Cygnus Gymnasium in Amsterdam.
“[…] Tegelijk met de invoering van LINGVA LATINA zijn de vijf Cygnus-docenten van het eerste leerjaar Latijn dan ook begonnen met het inzetten van gesproken Latijn in de les om de leerlingen ook via die weg onder te dompelen. Dat gaat niet altijd gemakkelijk, vooral ook omdat geen van ons dit ooit heeft geleerd. Niet op de gymnasia waar we zelf op hebben gezeten. Niet op de universiteit. Om die reden heeft een viertal collega’s een zomercursus gevolgd <bij ADDISCO> om zich die vaardigheid eigen te maken. Met dat gesproken Latijn spreken we ook de taalleer-capaciteiten aan die ieder mens van nature bezit. […] Bovendien hebben alle eerstejaars een account voor Addisco.nl, een site tjokvol digitale oefeningen behorend bij LINGVA LATINA, gemaakt en beheerd door de Nederlandse goeroe van het gesproken Latijn: Casper Porton.”
September 2014 – Cygnus Gymnasium
Interview with Communicative Greek/Latin Teacher: Casper Porton
Deel vijf van een serie interviews met docenten klassieke talen die gesproken Grieks en Latijn inzetten als didactisch middel tijdens hun lessen. Eerder werden al Sebastian Carnazzo, Michael Halcomb, Christophe Rico en Stephen Hill geïnterviewd. In dit vijfde en voorlopig laatste interview van de serie is het de beurt aan Casper Porton, oprichter van Addisco Onderwijs, om te vertellen over zijn ervaringen.
25 augustus 2014 – Compliant Subversity Blog | Writings on Languages, Classics, Patristics and Theology
Dockinga College start met unieke lessen Latijn
Docente Latijn en Grieks van het Dockinga College, mevrouw Braaksma, was één van de twintig deelnemers aan de Zomerschool Latijn, die van 11 t/m 16 augustus georganiseerd werd in Ankeveen. Roberto Carfagni, oud-docent van de Accademia Vivarium Novum in Rome, en Casper Porton, oprichter van Addisco Onderwijs, gaven deze week interactieve lessen in het gesproken Latijn. Gedurende de complete zomerschool was de voertaal Latijn, opdat de docenten de spreekvaardigheid zo snel mogelijk onder de knie kregen.
Porton is de voorloper in Nederland op het gebied van gesproken Latijn als krachtig didactisch middel in het voortgezet onderwijs. In Amerika en Italië wordt gesproken Latijn al langer ingezet in de lessen en de reacties zijn lovend. Nu volgt ook het Dockinga College als één van de eerste scholen in Nederland met dit unieke onderwijsconcept. Volgens mevrouw Braaksma wordt op deze manier een zogenaamde ‘dode’ taal tot leven gewekt.
De zomerschool bestaat uit totaal drie afzonderlijke weken. De tweede week is met name bezocht door docenten. In totaal heeft de zomerschool veertig deelnemers gehad. Voor meer informatie kunt u terecht op www.addisco.nl.
20 augustus 2014 – RTV Noordoost-Friesland
Nieuwe lesmethode moet Latijn weer up-to-date maken
Nieuwe methode Latijn S.P.Q.R. (Senatus Populusque Romanus) is direct een succes in Nederland. Ruim 20 scholen starten met ingang van dit nieuwe schooljaar (2014-2015) met deze methode. Casper Porton, oprichter van Addisco Onderwijs, heeft meegewerkt aan het inspreken van de teksten, met de gereconstrueerde klassiek Latijnse uitspraak!
19 augustus 2014 – OOG
‘Ga geen Latijn studeren om daardoor makkelijker Frans te leren’
Waarom moeten mensen hun kinderen Latijn of Grieks laten volgen? Knack vroeg het aan de flamboyante Britse classica Mary Beard en kreeg niet het klassieke antwoord.
16 juli 2014 – Knack.be
Latijn en Grieks spreken?
Als het doel van de lessen Latijn en Grieks is dat de leerlingen uiteindelijk alleen een tekst leren begrijpen en vertalen, waarom zou je je dan als docent Grieks & Latijn bezighouden met luisteren en spreken?
3 juni 2014 – Stichting TPRS Platform
Scholae Aestivae – Tips voor Latijnse zomerscholen
Scholae Aestivae nu voor het eerst ook in Nederland, tussen 4 en 23 augustus 2014, georganiseerd door Addisco Onderwijs: 1, 2 of 3 weken onderdompeling in het Latijn, met verschillende los van elkaar staande modules van ieder een week, o.l.v. Latijn-didacticus Casper Porton en de excellente Latinist Roberto Carfagni. Met name ook interessant voor degenen die de zomercursus van het Vivarium Novum al hebben doorlopen. Meer informatie.
3 mei 2014 – Athenaeum Illustre
Lingua Latina mortua est, vivat lingua Latina
Latijn is dood, leve het Latijn!
Een interview met Wilfried Stroh, één van de beste Latijnsprekers ter wereld, in het kader van de verschillende Latijnse dagen die het Athenaeum Illustre in samenwerking met Vivarium Novum en Addisco Onderwijs georganiseerd heeft. Deze man haalt me de woorden uit de mond.
22 maart 2014 – NRC
Latijn komt als spreektaal weer tot leven
Verslag over de Latijnse dagen die het Athenaeum Illustre in samenwerking met Vivarium Novum en Addisco Onderwijs heeft georganiseerd. Waarom zou je Latijn spreken? Camilo Schutte en Bas van Bommel geven antwoord.
21 maart 2014 – Nederlands Dagblad
Addisco Onderwijs: Latijn leren in het Latijn
Latijn spreken, het kan. Casper Porton geeft onder de naam Addisco Onderwijs les in de klassieke talen. Tijdens zijn lessen spreekt hij Latijn om zijn leerlingen de taal te leren. Volgens hem kan iedereen de oude taal leren lezen en mo het Latijn af van haar elitaire status en ontoegankelijke lesmethodes. Docenten zijn daarbij de sleutel.
Maart 2014 – Van Twaalf tot Achttien (jaargang 24 nr. 3)
Doceren met TPR en TPRS voor docenten klassieke talen
TPS (Total Physical Response) en TPRS (Teaching Proficiency through Reading and Storytelling) zijn twee methodes die tijdens de taalles zorgen voor comprehensible input: begrijpelijke taaluitingen van de docent in de doeltaal, zodat de leerlingen de taal op een directe, natuurlijke manier kunnen oppikken. Dit artikel gaat over de voor- en nadelen van de inzet van comprehensible input tijdens de lessen Grieks en Latijn.
5 februari 2014 – TPRS Platform
Addisco
Monique Schoutsen (classica, informatie- en collectiespecialist, blogger, optimist) heeft een leuk stukje over Addisco Onderwijs geschreven op haar weblog Festina Lente, waar nog veel meer andere leuke blogposts te vinden zijn.
4 januari 2014 – Festina Lente
Nieuws uit 2013
Leraar Latijn sterft uit
In zes jaar tijd is het aantal studenten Klassieke Talen in België met 24% afgenomen.
16 oktober 2013 – DeMorgen.be
TPRS en TPR & de klassieke talen – écht wel!
“TPRS wordt niet alleen gebruikt door taaldocenten moderne vreemde talen, NT2 en gebarentaal, maar ook door docenten klassieke talen! In Amerika loopt er al een heel groepje van rond. Maar we hebben sinds een aantal jaren ook op eigen bodem een jonge enthousiaste docent die niet alleen TPRS maar ook TPR en andere methoden gebruikt in zijn lessen Latijn en Grieks! Graag stel ik jullie voor aan Casper Porton. Hij is docent klassieke talen op de Kees Boekeschool in Bilthoven, ook wel De Werkplaats Kindergemeenschap genoemd. Hij heeft daarnaast zijn eigen taalbureau Addisco in Hilversum waar hij lessen klassieke talen en cultuur geeft aan volwassenen en bijlessen aan jongeren én hij werkt als dansleraar Latin, Ballroom, Salsa en Disco bij Danscentrum Cornelissen in Utrecht!”
20 mei 2013 – Alike Last voor TPRS Community Digischool
Latijn is een tijdmachine
In dit artikel wordt de eerste bijeenkomst van de Latijnse kring in Amsterdam van de vereniging Athenaeum Illustre omschreven na de Dies Latinus van maart 2013.
“Bezoeker Casper Porton vertelt dat hij op een actieve manier Latijn geeft, en dat hij ook Latijn spreekt in de les. ‘Straks word je nog betrapt dat je de leerlingen écht Latijn leert’, reageert bezoeker Bas van Bommel sarcastisch. En Thomas Bervoets zegt vurig: ‘Ik vind het écht heel dapper van je, heel dapper.’ ‘Latijn leren kan zoveel makkelijker’, beweert Porton later.”
11 april 2013 – Eindhovens Dagblad
‘Habemus papam’ is feest voor Finnen
Artikel over Nuntii Latini (Latijnse nieuwsberichten) die wekelijks door de Finnen uitgezonden worden en te beluisteren en lezen zijn op hun website.
10 april 2013 – De Volkskrant (pagina 4)
De nieuwe paus: hoe is zijn Latijn?
Abel Schutte, een 18-jarige scholier die als een van de weinigen in Nederland vloeiend Latijn spreekt, kijkt met EenVandaag naar de inauguratie van paus Franciscus I.
19 maart 2013 – EenVandaag
Lang leve Latijn
Latijn een dode taal? Welnee, het wordt wereldwijd door best veel mensen gesproken. Maximas tibi, Abel, gratias ago, quod me in fine memoravisti! = Bedankt, Abel, dat je me aan het einde van het interview noemt!
Het fragment is te vinden op 00:22:30 van de aflevering.
16 maart 2013 – Radio 2
Belazerd door het gymnasium
Behalve dus in Vaticaanstad, wie spreekt er nog Latijn? Niemand toch? Zelfs de beroepsclassici nauwelijks. Latijn is morsdood. Nonsens, vindt Abel Schutte (18) uit Amsterdam. Hij spreekt wel Latijn, vloeiend zelfs. En hij is geen katholiek, geen idioot, geen wonderkind. Op school kon hij zelfs na jaren stampwerk Ovidius amper ontcijferen. Zijn klasgenoten haatten de taal.
14 maart 2013 – Column van Arjen van Veelen voor NRC
Latijn op school kan ook zonder gepuzzel en gezweet
Bas van Bommel van het Athenaeum Illustre betoogt dat men Latijn weer moet schrijven en spreken.
13 maart 2013 – Volkskrant
Weg met de Klassieke Talen
Han van der Maas, hoogleraar psychologie UvA, pleit voor de afschaffing van de Klassieke Talen op gymnasia.
6 maart 2013 – Het Parool
Gooi rosa, rosa, rosam niet in de prullemand
Bram Demulder over waarom het Chinees, de taal van de toekomst, de oude taal Latijn nooit zou kunnen vervangen.
30 januari 2013 – De Standaard
Nieuws van voor 2013
Hilversummer brengt dode taal tot leven
Casper Porton, oprichter van Addisco Onderwijs, over de voordelen van gesproken Latijn.
27 oktober 2012 – De Gooi- en Eemlander
Grieks en Latijn vertalen nog van deze tijd?
Een reportage over het nieuwe rapport van de verkenningscommissie Klassieke Talen vanwege tegenvallende eindexamenresultaten. Leerlingen op de Nederlandse gymnasia zouden de taal niet goed beheersen na 6 jaar. Uit de laatste paar minuten (00:07:10) rijst de vraag of de docenten en hoogleraren zelf de taal eigenlijk wel goed beheersen…
8 januari 2010 – NOVA
Gesproken Latijn wint aan populariteit
Reginald Foster en Dirk Sacré zien duidelijk dat het gesproken Latijn steeds populairder wordt.
25 september 2002 – Metro | 24 september 2002 – Reformatorisch Dagblad
Reacties