Classiculus
Grieks & Latijn leren? Zo kan het ook!
Classiculus is het officiële weblog van Casper Porton, docent Klassieke Talen en oprichter van Addisco Onderwijs. Op dit blog schrijf ik over alles wat met de Klassieken Talen en de Oudheid te maken heeft, maar in het bijzonder wil ik hier mijn visies delen over vernieuwend onderwijs in Grieks en Latijn.
Is het dan echt mogelijk, Latijn leren zonder al die rijtjes te hoeven stampen en ellenlange woordenlijsten te moeten leren?
Is het echt mogelijk om Latijn vloeiend te kunnen lezen zonder een zin eerst volledig woordje voor woordje te analyseren en een zin helemaal uit te pluizen?
Is het mogelijk de betekenis van een Latijnse tekst direct te doorgronden zonder het veelvuldig gebruik van een woordenboek, grammatica en commentaar?
Geloof het of niet, maar het kan zeker! En het kan niet alleen met Latijn, maar ook met Grieks.
Op ‘Classiculus’ ga ik proberen zo helder mogelijk mijn kennis te delen over hoe ik denk dat de Klassieke Talen ook op andere manieren onderwezen kunnen worden.
Sinds 2005 ben ik me aan het verdiepen in de vele verschillende methodes die er zijn, die gek genoeg nog niet of nauwelijks in Nederland toegepast worden.
Via dit blog hoop ik deze ideeën meer bekendheid te geven. Daarnaast is het voor mij een manier om alle opgedane ideeën en de vele verzamelde boektitels, filmpjes en links naar internetsites voor mezelf te ordenen.
Classiculus (= kleine classicus) wordt geschreven door mij, Casper Porton (1985). Ik ben de oprichter van Addisco Onderwijs en oud-docent Klassieke Talen op de Kees Boeke school in Bilthoven. Sinds 2005 heb ik me volledig toegelegd op de Griekse en Latijnse vakdidactiek en heb me verdiept in geheugentechniek (hoe leren we eigenlijk?) en taalverwerving (hoe leren we een taal?) en me zo ontwikkeld tot een zelfstandig vakdidacticus Klassieke Talen. Als docent en docententrainer probeer ik de onderzoekstheorie zo goed mogelijk te vertalen naar de lespraktijk en ik laat me daarbij inspireren door verschillende onderwijsvormen die hun basis vinden in de zogenaamde ‘comprehensible-input’-theorie:
- Total Physical Response (TPR);
- Teaching Proficiency through Reading and Storytelling (TPRS);
- Storylistening (SL)
- en Embedded Reading (ER).
Daarbij heb ik me niet alleen beperkt tot het Klassieke Talenonderwijs in Nederland, maar heb ik ook naar de vele methodes Grieks en Latijn in het buitenland gekeken. Deze bevindingen wil ik graag met iedereen delen en dat doe ik onder andere via dit weblog en middels informatiebijeenkomsten.
Feedback is altijd welkom, dus reageer vooral via de reactieformulieren onder de verschillende artikelen. Ik kom graag in contact met andere docenten Klassieke Talen, (oud-)gymnasiasten en belangstellenden.
Heb je een tip, vraag, opmerking of suggestie? Of wil je dit blog volgen? Neem contact met mij op.
Reacties